Monitor dla fotografa – jak wybrać najbardziej dopasowany?

monitor dla fotografa

Monitor to podstawa. Niezależnie od tego, czy jesteś amatorem, czy profesjonalistą, fotografem, czy grafikiem decyzja o wyborze monitora nie należy do prostych. Dobry monitor jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia. Dzięki niemu możesz doskonalić swoje umiejętności i kreować doskonałe obrazy. Jeśli podejmiesz właściwą decyzję, sprzęt pozwoli na dokładną edycję zdjęć lub tworzenie treści bez martwienia się, że kolory na wyświetlaczu wyglądają inaczej niż na ostatecznym wydruku.

Wybór monitora do edycji zdjęć to ważna inwestycja, jeśli zależy ci na wierności odwzorowania kolorów na zdjęciach. Najlepiej, aby cena sprzętu nie była zbyt wysoka, a jego jakość zapewniała dokładność kolorów, pozwalając tobie i twoim klientom cieszyć się doskonałymi zdjęciami i obrazami. Nie ma jednego najlepszego monitora do fotografii albo dla grafika. Wybór zależy od tego, czy jesteś profesjonalistą, czy tylko amatorem.

Monitor do obróbki zdjęć

Monitor dla grafika powinien charakteryzować się najwyższą jakością obrazu. Bez tego możesz nie zauważyć istotnych błędów i niedociągnięć. Decydując się na określony typ monitora, powinieneś zwrócić uwagę na kalibrację kolorów (dzięki tej funkcji możesz w łatwy sposób zmienić jasność obrazu, gradację cieni czy odcień punktu bieli, dzięki czemu wyświetlany na ekranie obraz wygląda tak, jak jego wydrukowana wersja) oraz rozdzielczość (im wyższa, tym więcej pikseli mieści się w jednej linii poziomej i pionowej, w związku z czym ich gęstość jest wyższa, a wielkość mniejsza).

Ważne są także rodzaje matrycy. Fotografowie i graficy powinni wybrać matrycę IPS, która zdecydowanie najlepiej odwzorowuje barwy. Jeśli ekran jest błyszczący, kolory będą bardziej żywe, a matowy niweluje problem prześwietleń, co może zmniejszać ryzyko bólu oczu przy długim patrzeniu w ekran. Matryce błyszczące odbijają światło oraz powodują przekłamania w odwzorowaniu kontrastu i kolorów.

Długość przekątnej ekranu mierzona w calach powinna być odpowiednio duża, co jest ważne przy jednoczesnej obróbce kilku zdjęć. Najlepszy jest monitor graficzny z przekątną co najmniej 27” i z wysoką rozdzielczością z ekranem matowym lub satynowym (typ łączący zalety matryc matowej i błyszczącej). Wybór ekranu ultra panoramicznego pozwala pomieścić kilka otwartych okien jednocześnie, a także często posiada funkcję podziału przestrzeni roboczej.

Monitor dla fotografa

Głębia bitowa wskazuje liczbę kolorów możliwą do wyświetlenia przez dany monitor do zdjęć. Standardowe modele przeznaczone do pracy biurowej, oglądania filmów czy grania w gry mają zwykle osiem bitów i 16,77 milionów kolorów. W przypadku przeznaczenia profesjonalnego najlepiej szukać monitorów 10-bitowych wyświetlających ponad 1 miliard barw. Najwyższą precyzje zapewniają monitory do zdjęć ze sprzętową kalibracją barw.

Ekrany różnią się jasnością, jednolitością oraz poziomem pokrycia i dokładności kolorów. Oznacza to, że zdjęcia mogą wyglądać inaczej na różnych wyświetlaczach. Monitory do fotografii najwyższej jakości obsługują szerokie przestrzenie kolorów, takie jak Adobe RGB, sRGB i P3, a także mają regulowaną jasność i kontrast. Port, po którym łączymy kartę graficzną z monitorem musi radzić sobie z odpowiednim odświeżaniem. W przypadku monitora 4K z 60 Hz niezbędne jest połączenie display port lub HDMI w wersji co najmniej 2.0.

Rekomendowanedla fotografów są monitory z rozdzielczością 4K Ultra HD, które pracują również z wideo. 4K zapewnia większą gęstość pikseli, czyli czystszy, ostrzejszy i bardziej szczegółowy obraz, ale pod warunkiem, że mamy wystarczająco duży ekran. Najlepszy monitor powinien oferować 99 proc. pokrycia gamy Adobe RGB, 100 proc. sRGB i 95 proc. P3. Na monitorze 24-calowym z rozdzielczością 1080p gęstość pikseli jest wystarczająco dobra, aby zobaczyć ostre obrazy. Taki ekran jest lepszy niż inne tanie wyświetlacze do edycji zdjęć, jeśli ma dedykowany tryb sRGB o dużej dokładności. Za absolutne minimum dla fotografów uważa się rozdzielczość Full HD. 

Monitor dla grafika

Sprawą drugorzędną jest ergonomia obsługi i wygoda sterowania przy pomocy menu ekranowego i przycisków fizycznych lub dotykowych albo sterowanie z poziomu aplikacji komputerowej. Jednak monitor powinien pozwalać na regulację wysokości i nachylenia, aby możliwa była praca w pionie. Przy obróbce zdjęć przydatna jest funkcja PIVOT. Dzięki takiemu ustawieniu monitora można wyświetlić portret w orientacji pionowej na całym ekranie.

Monitor dla fotografa często wyposażony jest w opcję instalacji tzw. kaptura, który ogranicza wpływ bocznego światła na wyświetlany obraz. Fabryczny kaptur kosztuje nawet kilkaset złotych i więcej. Doświadczeni fotograficy zalecają samodzielne wykonanie kaptura z ciemnego kartonu.

Podczas pracy warto zadbać o wzrok. Wiele godzin spędzonych na wpatrywaniu się w najdrobniejsze szczegóły projektu czy fragmenty zdjęć to bardzo duże obciążenie dla oczu. Najlepiej, aby monitor do obróbki zdjęć lub monitor graficzny wyposażony był w technologie ochrony wzroku jak redukcja szkodliwego niebieskiego światła oraz flicker-free, czyli redukcja migotania obrazu.

Reasumując, dobry monitor fotograficzny lub dla grafika powinien mieć przekątną minimum 24 cale i rozdzielczość 1920×1024 ppi (Full HD). Idealnym wyborem będzie także monitor o rozdzielczości 2560×1440 ppi i przekątnej do 32 cali lub też 4K UHD 3840 z 2160 ppi.

Dodaj komentarz

Brak połączenia z internetem