Ofensywa samochodów z napędem elektrycznym nabiera tempa na całym świecie. Polska znajduje się w ogonie tych zmian, ale postęp jest widoczny. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w ciągu dwóch ostatnich lat liczba zarejestrowanych w naszym kraju aut z napędem elektrycznym zwiększyła się o 93 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2020. Ile kosztuje samochód elektryczny, a ile ładowanie? Jakie są najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce?
Z danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej wynika, że liczba pojazdów w pełni elektrycznych oraz hybrydowych przekroczyła na całym świecie 10 mln sztuk. W Polsce w 2022 zarejestrowano ponad 11 tys. nowych aut typu BEV, a więc w pełni elektrycznych. Z rachunku wynika, że co 37 kupiony w ub. roku samochód był autem w pełni elektrycznym.
Wady i zalety elektryków
Według polskich norm określonych ustawą z roku 2018, samochód elektryczny to pojazd wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Auta z tym napędem emitują mniej hałasu i wibracji podczas jazdy niż klasyczne auta oraz nie emitują zanieczyszczeń do atmosfery podczas jazdy.
Są tańsze w eksploatacji, ale mają wyższą cenę początkową niż ich odpowiedniki spalinowe. Niestety, posiadają ograniczony zasięg do ok. 300-500 km na jednym ładowaniu, przy czym odległość ta spada po uruchomieniu systemu audio, klimatyzacji lub ogrzewania w samochodzie. W procesie produkcji są odpowiedzialne za większą emisję CO2 niż w przypadku produkcji pojazdów spalinowych.
Najtańszy samochód elektryczny
Ile kosztuje samochód elektryczny? Jak podaje branżowy portal, obecnie najtańszy samochód elektryczny z salonu kosztuje ponad 100 tys. zł, ale elektryka z drugiej ręki kupisz nawet za 25 tys. zł. Najtańsze oferty sprzedaży nowych aut elektrycznych skierowane są głównie do osób poszukujących pojazdu do poruszania się po mieście. Osoby fizyczne kupujące nowe elektryki mogą ubiegać się o dofinansowanie z programu „Mój elektryk”.
Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce
Największą popularnością na polskim rynku cieszą samochody marki Tesla – modele 3 oraz Y. Poza tym po ponad 500 sztuk sprzedali w 2022 producenci popularnych w Polsce marek z USA, Japonii, Korei, Niemiec i Francji.
Dopłaty do samochodów elektrycznych
To, że na polskich drogach przybywa aut z napędem elektrycznym wynika m.in. z dopłat z Programu Priorytetowego „Mój elektryk” dla osób fizycznych, który dotyczy pojazdów kat. M1 fabrycznie nowych, czyli mających w dniu zakupu przebieg do 50 km. Jednak samochód nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej oraz wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
Wysokość dopłat do zakupu elektrycznego samochodu osobowego dla osób fizycznych:
- bez Karty Dużej Rodziny – 18,5 tys. zł (maksymalna cena samochodu 225 tys. zł),
- z Kartą Dużej Rodziny – 27 tys. zł (nie ma limitu dla maksymalnej ceny samochodu).
Gdzie naładować samochód elektryczny
Auto elektryczne można ładować przy pomocy gniazdka we własnym domu, przez system Wallbox oraz w publicznych stacjach ładowania. Jeszcze kilka lat temu darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych były wszędzie. Elektryka można było naładować nie ponosząc żadnych kosztów na niektórych stacjach benzynowych oraz w punktach ładowania utrzymywanych przez operatorów energii elektrycznej.
Aktualnie darmowe punkty ładowania elektryków najczęściej znajdziemy w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Zlokalizowane są na parkingach publicznych w centrach miast, na parkingach galerii handlowych, na terenach hoteli i punktów rekreacyjnych oraz stacjach paliw. Darmowy stacja ładowania samochodów elektrycznych najczęściej wyposażona jest w ładowarki typu 2. Najszybsze bezpłatne ładowarki działają z mocą 50 kW.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Część kierowców nadal korzysta z darmowych miejskich ładowarek, wydając tylko symboliczne kwoty na doładowanie baterii. Osoby ładujące akumulator z domowego gniazdka posiadają różne taryfy ustalone z dostawcą prądu. Jednak czasy darmowego ładowania aut elektrycznych powoli się kończą, a kierowcy muszą liczyć się z tym, że korzystanie z szybkiego ładowania będzie droższe niż naładowanie pojazdu w domu.
Czy można ładować samochód elektryczny w domu?
Praktycznie każdy samochód elektryczny można ładować bezpośrednio z jednofazowego gniazdka elektrycznego (230 V) nawet bez konieczności instalacji ładowarki ściennej. Moc, z którą ładuje się w ten sposób pojazd wynosi około 2,2-3 kW. W przypadku elektryka z baterią o pojemności 30-40 kW pełne ładowanie zajmuje co najmniej 10, a nawet 30 godzin. Czas pełnego ładowania baterii może jednak skrócić system Wallbox.
Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?
Czas ładowania zależy od pojemności akumulatora, typu ładowarki, a przede wszystkim od rodzaju prądu. Np. korzystając z domowych ładowarek naściennych (jedno lub trójfazowych) na prąd zmienny (AC) moc ładowania wynosi od 3,6 do 22 kW. Naładowanie samochodu z baterią o pojemności 40 kWh za pomocą Wallboxa o mocy 6,6 kW zajmie niecałe osiem godzin. Natomiast szybkie ładowarki na prąd stały (DC) dysponują mocą nawet 150 kW, przez co naładowanie auta z dużą baterią może potrwać 20-30 minut. Uzupełnienie akumulatora o pojemności 40 kWh szybką ładowarką 50 kW zajmie ok. 60 minut.
Artykuł przygotowany przy współpracy z partnerem strony.