Numerki, literki, serie… Oznaczenia modeli BMW czasami naprawdę trudno zrozumieć. Wbrew pozorom jest w nich jednak wiele logiki, a znajomość oznaczeń umożliwia pozyskanie wielu użytecznych informacji na temat poszczególnych modeli. Dlatego właśnie przygotowaliśmy poradnik, który pomoże Ci rozszyfrować nazwy modeli BMW.
Serie
Oferta samochodów marki BMW podzielona jest na Serie, podobnie jak samochody Mercedesa podzielone są na Klasy. Serie obejmują kolejne generacje modeli, w tym model najnowszy, oferowany w danym momencie w salonach.
Seria 1
Najmniejsze samochody w ofercie producenta należące do autosegmentu C czyli kompaktów. Obecnie jedynym rodzajem nadwozia tej serii jest hatchback, wcześniej jednak Seria 1 obejmowała także coupe i kabriolety. Najnowsza generacja BMW Serii 1 jest wyposażona w przedni napęd, w przeciwieństwie do poprzedników i tradycyjnego układu kojarzącego się z marką.
Seria 2
Do tej serii należą coupe powstałe na bazie Serii 1, zarówno w wersji dwu-, jak i czterodrzwiowej, nazywanej przez BMW mianem Gran Coupe. Znajdziemy tu także kabriolet oraz… przednionapędowe minivany, czyli Serię 2 Active Tourer i Gran Tourer. Te ostatnie nie mają nic wspólnego z klasyczną Serią 2, ale z jakiegoś powodu zostały zakwalifikowane właśnie do niej. Nikt nie mówił, że będzie łatwo.
Seria 3
Sedany i kombi (w nomenklaturze BMW: Touring) należące do autosegmentu D, inaczej mówiąc klasy średniej. Popularne “Trójki” są częstym widokiem na polskich drogach, najpopularniejszym samochodem marki, a także jednym z liderów segmentu. Wcześniej w ramach Serii 3 oferowano także nadwozia coupe i kabriolet, te jednak zostały przeniesione do nowopowstałej Serii 4.
Seria 4
To nic innego jak Seria 3, ale podana “na sportowo” jako dwu- i czterodrzwiowe coupe lub w wersji z otwieranym dachem.
Seria 5
Należące do autosegmentu E (klasy średniej-wyższej) i oferowane jako sedan lub kombi (Touring) “Piątki” są drugim najpopularniejszym wyborem wśród modeli marki. Seria 5 jest już samochodem dużym i luksusowym, wciąż jednak zachowującym swój sportowy charakter.
Seria 6
Obecnie w ramach Serii 6 oferowana jest jedynie przemianowana na “Szóstkę” Seria 5GT, liftback powstały na bazie Serii 5. Wcześniej znajdowały się tu duże i luksusowe coupe oraz kabriolety wywodzące się z “Piątki”, podobnie jak ma to miejsce w przypadku obecnej Serii 4 względem Serii 3.
Seria 7
Najbardziej luksusowe samochody marki BMW należące do autosegmentu F i oferowane wyłącznie jako sedany.
Seria 8
Nowopowstała Seria 8 obejmuje samochody sportowe klasy wyższej oferowane z nadwoziem coupe lub kabriolet. Seria 8 zastępuje wcześniejszą Serię 6 i podobnie do niej wywodzi się z “Piątki”, jest jednak od niej bardziej sportowa i luksusowa.
Zapoznając się z poszczególnymi seriami można zauważyć, że im wyższa seria z nieparzystym numerkiem, tym – zazwyczaj – większy i bardziej samochód. Serie oznaczone numerkami parzystymi są natomiast wariacjami o sportowym wyglądzie na temat standardowego modelu oznaczonego poprzednią cyfrą, przykładowo Seria 4 to Seria 3 z nadwoziem coupe lub kabriolet. Ze schematu wyłamują się Seria 8, która pochodzi od Serii 5, nie od Serii 7, jak mogłoby się wydawać, Seria 6 obejmująca Serię 5 z nadwoziem typu liftback oraz minivany oferowane w ramach Serii 2, te jednak już niedługo zostaną usunięte z oferty.
Oprócz standardowych Serii, w ofercie BMW znajdziemy także inne samochody oznaczane odpowiednią literą oraz cyfrą.
Modele X
Samochody typu crossover lub SUV. Poszczególne modele X można zakwalifikować jako odpowiedniki odpowiadającym im numerom serii, np. BMW X5 to model porównywalny do BMW Serii 5, ale oferowany w nadwoziu SUV. Podobnie ma to miejsce z innymi modelami, np. X1 odpowiada Serii 1, a X3 – Serii 3. Modele z numerami parzystymi są natomiast wyposażone w nieco bardziej opływową, sportową sylwetkę ze spadzistym dachem, nazywaną niekiedy “SUV coupe”.
Modele i
Należą do nich samochody elektryczne, takie jak i3, i4 lub SUV iX, a także hybrydowy samochód sportowy, i8.
Modele Z
Samochody typu roadster.
Czytaj więcej: BMW Z3 Coupe – roadster, który postanowił zostać coupe
Modele M
Sportowe modele powstałe na bazie tych “cywilnych” i przypominające je wyglądem, ale ze zmodyfikowanym układem napędowym, utwardzonym i obniżonym zawieszeniem, wyposażone w najmocniejsze silniki. Przykładowo, M5 to Seria 5 w głęboko zmodyfikowanym sportowym wydaniu. W przypadku SUVów literka M znajduje się na końcu nazwy, np. X3 M.
Typoszereg
Typoszereg służy do oznaczania poszczególnych generacji danego modelu oferowanych w danych latach. Przykładowo, dla Serii 5:
- E12 – pierwsza generacja z lat 1972-1981
- E28 – druga generacja z lat 1980-1988
- E34 – trzecia generacja z lat 1987-1996
- E39 – czwarta generacja z lat 1995-2004
- E60 – piąta generacja z lat 2003-2010
- F10 – szósta generacja z lat 2010-2017
- G30 – siódma, najnowsza generacja produkowana od 2017 roku
Niestety, próżno szukać tu jakiegokolwiek schematu w nadawaniu oznaczeń generacji, należy je zwyczajnie zapamiętać. Pewną podpowiedzią może być jednak litera poprzedzająca dwie cyfry w typoszeregu:
- Exx – modele oferowane w latach 1965-2013
- Fxx – modele oferowane w latach 2009-2020
- Gxx – modele od 2016 roku
Z przypadku niektórych, głównie nowszych modeli z typoszeregu można wyczytać także rodzaj nadwozia poprzez identyfikację ostatniej cyfry:
- xx0 – sedan
- xx1 – kombi
- xx2 – coupe
- xx3 – kabriolet
Przykładowo, BMW Serii 3 F30 to sedan, a F31 to kombi. Powstała na jej bazie Seria 4 tej samej generacji jest oznaczana jako F32 w przypadku coupe, F33 w przypadku kabrioletu oraz F36 w przypadku gran coupe czyli coupe czterodrzwiowego. Niestety, zasada ta dotyczy jedynie części modeli poszczególnych generacji.
Nazwy modeli BMW. Jak rozumieć oznaczenia modeli BMW?
Przejdźmy do nazw modeli, które znaleźć możemy w cennikach i na klapie bagażnika samochodów BMW. Są to oznaczenia składające się z dwóch lub trzech cyfr oraz jednej lub kilku liter. Zacznijmy od oznaczeń trzycyfrowych. Pierwsza z nich oznacza serię, przykładowo:
- 3xx – model Serii 3
- 5xx – model Serii 5
Dwie pozostałe oznaczały niegdyś pojemność silnika, dziś natomiast możemy z nich wyczytać moc – im wyższe oznaczenie, tym mocniejszy silnik.
W nazwie modelu znajduje się także literka oznaczająca rodzaj paliwa:
- i – dla silników benzynowych
- d – dla silników Diesla
- e – dla silników hybrydowych
Spróbujmy więc rozczytać oznaczenie 530i:
- 5 – Seria 5
- 30 – określenie mocy silnika (niegdyś byłby to silnik o pojemności trzech litrów, dziś jednak jest to zazwyczaj jednostka dwulitrowa, ale dodatkowo wzmocniona względem tej o oznaczeniu 20, jak w 520i)
- i – silnik benzynowy
Podobnie, model 318i będzie Serią 3 wyposażoną w jedną z najsłabszych jednostek benzynowych. Model M340i będzie natomiast najmocniejszą, cywilną odmianą tejże Serii 3. Pewne wątpliwości może budzić poprzedzająca litera M – jeśli znajduje się ona przed oznaczeniem serii i silnika, mamy do czynienia z najsilniejszą wersją silnikową oprócz odrębnych, sportowych modeli M.
Czytaj więcej: BMW Serii 5 E60 – poradnik kupującego
W przypadku modeli X oraz Z pierwsza cyfra oznaczająca serię oczywiście nie występuje, dlatego też te modele są oznaczane jedynie mocą i rodzajem silnika, np. BMW X5 30d.
Oznaczenia literowe
Oprócz cyfr oznaczających serię i moc silnika, a także liter określających jego rodzaj, w nazwach poszczególnych modeli możemy spotkać się także z dodatkowymi oznaczeniami:
- xDrive – obecnie stosowane oznaczenie napędu na cztery koła xDrive, np. 530i xDrive
- xi / xd – wcześniej stosowane oznaczenie napędu na cztery koła xDrive wraz z określeniem rodzaju silnika, odpowiednio benzynowego lub Diesla, np. 530xd
- Ci / cd – wcześniej stosowane oznaczenie modeli coupe lub kabriolet wraz z określeniem rodzaju silnika, odpowiednio benzynowego lub Diesla, np. 330Ci
- ti / td – wcześniej stosowane oznaczenie modeli typu kompakt wraz z określeniem rodzaju silnika, odpowiednio benzynowego lub Diesla, np. 318ti
- Li / Ld – oznaczenie wersji przedłużonych wraz z określeniem rodzaju silnika, odpowiednio benzynowego lub Diesla, np. 750Li
- tds – wcześniej stosowane oznaczenie jednego z silników Diesla, np. 525tds
- Competition – wzmocnione i zmodyfikowane modele M, np. M2 Competition
- CS – jeszcze mocniejsze i bardziej sportowe modele M, np. M5 CS
Czy ten poradnik pomógł Ci zrozumieć oznaczenia modeli BMW? A może któreś oznaczenie zostało pominięte? Podziel się w komentarzu!