Copywriter na zlecenie – ile można zarobić i czy to praca dla każdego?

Copywriter na zlecenie

Mimo że to stosunkowo młody zawód w naszym kraju, to już wokół niego narosło sporo nieporozumień. Dla niektórych copywriter to osoba, która kopiuje teksty innych autorów, czyli przepisuje to, co już zostało napisane. To wierutne kłamstwo! Copywriter nie jest przepisywaczem, lecz twórcą tekstów i sloganów wykorzystywanych w reklamie, portalach internetowych, na plakatach, folderach, czasem przygotowuje scenariusze do spotów reklamowych. Jeśli chcesz dorobić do pensji i jesteś kreatywny, sprawdź, jak zostać copywriterem i ile można zarobić. W tym zawodzie cennym pracownikiem jest także copywriter bez doświadczenia.

Copywriter jest autorem tekstów, które z założenia powinny być oryginalne i ciekawe. Ich celem jest zwrócenie uwagi odbiorców, wywołanie u nich zainteresowania i zaciekawienia. Wiele osób przekonało się już, że takie pisanie nie jest prostą sprawą. Trzeba mieć do tego predyspozycje i pasję sięgania po nową wiedzę. Copywriter może pracować w każdej firmie, ale najczęściej zatrudniany jest w agencjach reklamowych lub PR. Coraz częściej to freelancer.

Copywriter – kto to jest i co robi?

Copywriting nie sprowadza się do pracy przez osiem godzin. Coraz więcej osób w Polsce wybiera jednak ten zawód głównie ze względu na możliwość wykonywania pracy zdalnej i elastyczność w sposobie zatrudnienia. Aktualnie większość przedsiębiorstw prowadzi strony internetowe pozwalające w łatwy sposób dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Obecność firmy w internecie to w dzisiejszych czasach konieczność! Dzięki copywriterom witryna może zyskiwać interesujące treści i przez to zdobywać zaufanie klientów. 

Czym zajmuje się copywriter? Najogólniej mówiąc, tworzeniem różnego rodzaju treści na zamówienie. Do głównych zadań copywritera należy m.in. tworzenie tekstów dla stron internetowych, haseł reklamowych i tekstów kampanii marketingowych, prowadzenie bloga, tworzenie treści na social media oraz opisów kategorii w sklepach internetowych. SEO copywriter pisze teksty z zastosowaniem fraz kluczowych, dzięki którym będą one poszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki Google. To bywa trudne, jeśli zlecenie dotyczy fraz w nieodmienionej formie.

Copywriting – jak zacząć?

Jak zostać copywriterem? Okazuje się, że kandydaci nie muszą posiadać dyplomu konkretnego kierunku studiów. Jednak firmy poszukujące nowych pracowników bardziej interesują się absolwentami filologii i dziennikarstwa. Ważne są przede wszystkim lekkie pióro i chęć ciągłego rozwoju. W tym zawodzie liczy się gotowość do stałego doszkalania (np. w zakresie psychologii sprzedaży).

Jeśli interesuje cię praca jako copywriter, możesz zapisać się na kurs copywritingu, studiować ciekawe książki lub poradniki. Powinieneś sprawnie operować wszystkimi formatami reklamowymi oraz potrafić wytłumaczyć klientowi różnicę między nimi. Zanim zgłosisz gotowość pracy w konkretnej agencji  reklamowej za konkretne pieniądze, spróbuj swoich sił w wolontariacie, gdzie będziesz mógł realizować swoje pasje (np. w organizacji pozarządowej). To pozwoli ci poznać swoje możliwości pracy w stresie, zgodnie z wytycznymi klienta i pod naciskiem wyznaczonego terminu.

Ile zarabia copywriter?

Na początek to nie będą kokosy! Początkujący copywriter prawdopodobnie będzie musiał pogodzić się z niewysokimi zarobkami, ale jego wynagrodzenie wzrośnie, jeśli wybierze konkretną specjalizację, zdobędzie doświadczenie zawodowe i uzupełni portfolio. W takiej pracy przyda się znajomość języków obcych. Osoba płynnie pisząca w innym języku może liczyć na kilkukrotnie wyższe stawki.

Przeciętnie copywriter może zarobić ok. 4 tys. zł brutto, co w przypadku umowy o pracę daje 2920 zł na rękę. Zarobki powyżej 5160 zł brutto (3726 zł netto w przypadku umowy o pracę) otrzymuje grupa 25 proc. najlepiej zarabiających copywriterów, głównie w dużych ośrodkach miejskich, jak Warszawa czy Kraków. Teoretycznie freelancer może zarobić więcej od copywritera pracującego na etacie, ale musi on samodzielnie odprowadzić składki, podatek VAT i koszty działalności, co w sumie może oznaczać mniejszą stawkę niż etatowa.

Copywriter – praca dodatkowa

Copywriter najczęściej zatrudniany jest na podstawie umowy o dzieło, dlatego zarobki w agencji nie są głównym źródłem jego dochodów. Są osoby, które wyceniane są według stawek za znormalizowane strony. Wiele zależy od przeznaczenia tekstu, więc trudno określić konkretne wynagrodzenie. W takich przypadkach stawki wahają się od kilku do kilkuset złotych w zależności od rodzaju napisanego artykułu.

Copywriter – praca zdalna

Praca copywritera przyciąga wiele osób dlatego, że można ją wykonywać zdalnie, czyli w domu lub z jakiegokolwiek innego miejsca na świecie. Inną jej zaletą są elastyczne godziny pracy, co może zachęcić do zawodu rodziców dzieci w wieku szkolnym. Taki model zatrudnienia wymaga jednak samodyscypliny, ustalenia własnych zasad i konsekwencji. Odczuwalną wadą zawodu jest stale rosnąca i coraz bardziej specjalizująca się konkurencja, w tym ze strony tzw. sztucznej inteligencji.

Copywriter bez doświadczenia

Jak wspomnieliśmy, copywriter bez doświadczenia powinien zacząć pracę od pisania pro bono, aby od razu nie zderzyć się z wymaganiami rynkowymi, co może tylko zniechęcić kandydata do dalszych starań. Trzeba z wolna doskonalić swój warsztat. Umiejętność poprawnego mówienia i pisania po polsku to podstawa, z którą dzięki determinacji, otwartości, researchingowi i chęci stałego podnoszenia kwalifikacji można budować warsztat zawodowy.

Total
0
Shares

Brak połączenia z internetem