Jak technologia zmienia branżę motoryzacyjną i co przyniesie przyszłość?

branża motoryzacyjna przyszłość

W październiku 2023 rynek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce był o ponad 25 proc. wyższy niż we wrześniu ub.r. i o ponad 4 proc. wyższy od września br. Po kwietniowym spadku rósł rok do roku – potwierdza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wśród samochodów osobowych z napędami alternatywnymi najszybciej rosła sprzedaż hybryd. Powyższa statystyka ilustruje bieżące tendencje w branży motoryzacyjnej. A czym nas może zaskoczyć rok 2024? 

Od początku 2023 w Polsce zarejestrowano prawie 444 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Było to o 11, proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku. Według danych z końca października br., w naszym kraju było zarejestrowanych ponad 52 tys. aut osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych. O samochód elektryczny pyta coraz więcej kierowców. Przez ostatnie dziesięć miesięcy liczba takich pojazdów zwiększyła się o prawie 19 tys. sztuk, czyli o 55 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022. 

Co nowego w branży motoryzacyjnej

Podobne tendencje obserwowane są w Europie. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w marcu 2023 zanotowano niemal 29-procentowy wzrost zarejestrowanych nowych aut w porównaniu z analogicznym okresem 2022. Największy udział w tym rynku mieli Hiszpanie i Włosi. Najwyższe współczynniki wzrostu zarejestrowano wśród samochodów elektrycznych i hybryd.

Ekologiczne auta wciąż zyskują na popularności. Np. BOŚ wnioskował o zwiększenie o 150 mln zł puli środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych w programie „Mój elektryk”. W tym roku wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi najszybciej rosła sprzedaż hybryd (114 proc.), przy czym wzrost na rynku aut hybrydowych przewyższył udział aut zasilanych benzyną (38 proc.). Samochody bateryjne i hybrydy plug-in powróciły do wzrostów po jednorazowych spadkach we wrześniu br.

Kiedy skończy się ropa naftowa

W bieżącym roku park pojazdów zeroemisyjnych w naszym kraju urósł w porównaniu z zeszłym rokiem o 50-100 proc. – w zależności od segmentu. Jesteśmy częścią światowego rynku aut zasilanych alternatywnymi źródłami energii, który rozwija się coraz szybciej w perspektywie kurczących się złóż ropy naftowej. Jeśli żadne nowe zasoby ropy nie zostaną odkryte, a zapotrzebowanie utrzyma się na stałym poziomie, to szacuje się, że ropy wystarczy nam na nieco ponad 40 lat, czyli do 2067 roku.

Branża automotive w Polsce

Branża motoryzacyjna należy do najbardziej rozwojowych gałęzi przemysłu w Europie. W jej skład wchodzą przedsiębiorstwa wytwarzające produkty motoryzacyjne lub związane z tym sektorem. Według ostatnich wyliczeń, przemysł motoryzacyjny odpowiada za 7 proc. PKB Unii Europejskiej, zapewnia zatrudnienie 6 proc. europejskich pracowników i generuje 12 proc. wartości eksportu. Z branżą automotive ściśle powiązane są także finansowe usługi samochodowe (ubezpieczenia i kredyty), usługi transportowe, leasingowe, infrastruktura drogowa oraz produkcja i sprzedaż paliw.

W Polsce branża samochodowa jest drugą pod względem wielkości gałęzią przemysłu (ponad 10 proc. udziału). W ostatniej dekadzie odnotowała 100-proc. wzrost mierzony produkcją sprzedaną, co jest wynikiem zarówno pracy przedsiębiorców, jak atrakcyjności inwestycyjnej kraju. Z najnowszego badania jednego z największych banków działających w Polsce wynika, że dwie trzecie krajowych firm z branży motoryzacyjnej przewiduje w tym roku wzrost przychodów.  

Największe firmy automotive w Polsce

W Polsce prosperuje ponad 1,3 tys. producentów motoryzacyjnych, z czego ponad 130 zatrudnia więcej niż 250 osób. Najwięksi na tym rynku to Fiat Auto Poland, General Motors Manufacturing Poland, Volkswagen Poznań, Jelcz-Komponenty, MAN Trucks, MAN Bus, Solaris Bus & Coach, Volvo Polska oraz Scania Production Słupsk. Z 30 największych globalnych producentów części i akcesoriów aż 2/3 ma fabryki w Polsce.

Jeden z banków przygotował ranking największych firm z branży motoryzacyjnej z większościowym kapitałem polskim. Przy ustalaniu zestawienia pod uwagę brane były przychody ze sprzedaży uzyskane przez spółkę. Uwzględniono firmy motoryzacyjne w Polsce produkujące samochody, silniki do tych pojazdów, nadwozia do pojazdów silnikowych, przyczepy i naczepy, a części i akcesoria do pojazdów silnikowych, a także z innych działów PKD, które zajmują się produkcją wyrobów dla przemysłu motoryzacyjnego, np. akumulatorów.

Ranking składa się z 30 największych firm motoryzacyjnych. Dominują spółki z Wielkopolski, których w czołowej trzydziestce jest siedem. Sześć firm ma województwo śląskie, a trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje województwo mazowieckie z czterema firmami.

Samochody z napędem wodorowym

Przyszłość branży samochodowej to auta napędzane wodorem. Samochód wodorowy to pojazd, w którym koła są poruszane przez silnik elektryczny. Prądu dla tego silnika dostarcza zestaw ogniw paliwowych. Wodór ze zbiorników auta nie jest spalany, lecz łączy się na zimno z tlenem z powietrza. Oblicza się, że 1 kg wodoru wystarcza na pokonanie 100 km, czyli średni zasięg seryjnych pojazdów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe wynosi ok. 500-600 km.

Obiektem marzeń fanów motoryzacji jest samochód zdalnie sterowany oraz samochód bez prawa jazdy. Perspektywę tę mocno przybliża amerykański koncern samochodowy Tesla zajmujący się produkcją w pełni samodzielnych pojazdów elektrycznych. Oprogramowanie Tesli już teraz umożliwia jazdę autonomiczną.

Wynajem samochodów alternatywą dla kupna

Wynajem samochodów to rozwiązanie, które cieszy się rosnącą popularnością, szczególnie w kontekście życia w dużych miastach. Jest to opcja, która oferuje znaczną elastyczność i wygodę, eliminując jednocześnie wiele problemów związanych z posiadaniem własnego samochodu. W przypadku wynajmu, użytkownik nie musi martwić się o serwisowanie, ubezpieczenie czy miejsce parkingowe, co w metropolii jak Warszawa może być znacznym ułatwieniem.

Dodatkowo, możliwość wyboru różnych modeli samochodów w zależności od potrzeb sprawia, że wynajem jest atrakcyjny dla osób potrzebujących pojazdu sporadycznie, na przykład podczas wyjazdów biznesowych czy weekendowych wypadów poza miasto. To wszystko czyni wynajem samochodów Warszawa lepszym rozwiązaniem niż zakup i utrzymanie własnego auta, zwłaszcza w kontekście zmiennego trybu życia współczesnych mieszkańców miast.

Artykuł przygotowany przy współpracy z partnerem strony.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Brak połączenia z internetem