Na czym polega outsourcing IT i dlaczego warto z niego skorzystać?

Wysokie koszty związane z utworzeniem i utrzymaniem wewnętrznego działu informatycznego, a także konieczność posiadania przez zespół specjalistycznej wiedzy, kompetencji i doświadczenia stanowią nie lada wyzwanie dla wielu firm, w szczególności tych mniejszych rozmiarów. Jednocześnie jednak trudno wyobrazić sobie działanie nowoczesnego przedsiębiorstwa bez sprawnej infrastruktury informatycznej, niezależnie od branży w którym prowadzi ono działalność. Nic więc dziwnego, że coraz większą popularność zyskuje outsourcing IT. Czym jest outsourcing informatyczny i jakie korzyści może przynieść?

Outsourcing IT – definicja

Pochodzący z języka angielskiego termin outsourcing jest skrótem od słów outside resource using, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza użycie zewnętrznych zasobów i odnosi się do zatrudnienia zewnętrznej obsługi do realizacji wybranych zadań. W przypadku outsourcingu IT jest to naturalnie obsługa informatyczna. 

Ta strategia biznesowa zakłada przede wszystkim redukcję wysokich kosztów utrzymania wewnętrznego działu IT, a także możliwość korzystania z kompetencji i doświadczenia posiadanych przez firmę wyspecjalizowaną w branży informatycznej. Zaoszczędzone pieniądze i czas oraz poprawa jakości pracy systemów IT wprost przekładają się na możliwość skoncentrowania się na rozwoju głównej działalności, a docelowo – na sukces i dynamiczny rozwój firmy w środowisku trwającej dziś ery cyfrowej. 

Outsourcing IT jest najczęściej wykorzystywany przez małe i średnie przedsiębiorstwa, jednak coraz częściej po to rozwiązanie sięgają duże korporacje poszukujące oszczędności i szybszego rozwoju. Może on być zarówno pełny, gdzie firma oferująca usługi outsourcingowe przejmuje całość zadań związanych z utrzymaniem i rozwojem systemów informatycznych, a także częściowy – w tym przypadku zewnętrznej firmie powierzana jest obsługa jedynie wybranych obszarów infrastruktury lub realizacja niektórych zadań. W niektórych sytuacjach outsourcingowi podlegają wręcz pojedyncze zadania, np.: wykonanie strony internetowej, aplikacji, dostarczenie i konfiguracja nowego serwera. Istnieją różne modele współpracy, a do dwóch podstawowych należą: wykonywanie pojedynczych usług lub stała współpraca i wsparcie specjalistów w formie abonamentu.

Zakres zewnętrznej obsługi informatycznej jest ustalany z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, a firma świadcząca usługi outsourcingowe powinna umieć odpowiednio doradzić najlepsze rozwiązania i zidentyfikować potencjalne problemy. W skład usług informatycznych oferowanych w ramach outsourcingu wchodzą często m.in.: audyty informatyczne, administracja serwerów i aplikacji, przygotowanie i konserwacja stanowisk komputerowych, tworzenie oprogramowania, zarządzanie sieciami komputerowymi, helpdesk, wykonywanie niezbędnych aktualizacji, usuwanie awarii i naprawa sprzętu, zapobieganie utracie danych, tworzenie i archiwizacja kopii zapasowych, dbanie o bezpieczeństwo informatyczne oraz szeroko pojęte doradztwo IT. 

Ile kosztuje outsourcing IT? Czy jest opłacalny?

Koszt outsourcingu informatycznego zależy przede wszystkim od złożoności prac, formy ich prowadzenia (jednorazowa usługa lub wsparcie w trybie ciągłym) oraz standardu świadczonych przez zewnętrzną firmę usług. Podobnie jak opisany wcześniej zakres współpracy, tak i ostateczna wycena zazwyczaj ustalana jest indywidualnie na etapie konsultacji. 

Podstawową korzyścią płynącą ze stosowania outsourcingu informatycznego jest redukcja kosztów. Decydując się na współpracę ze wyspecjalizowaną firmą outsourcingową przestaje być konieczna kosztowna rekrutacja i zatrudnienie specjalistów z różnych dziedzin IT, zapewnienie im odpowiedniego stanowiska pracy oraz szkoleń – a te są niezbędne z uwagi na bardzo dynamiczny rozwój systemów informatycznych. Nie trzeba również martwić się o ciągłość pracy w razie choroby, urlopu lub zwolnienia się pracownika działu IT. 

Należy pamiętać, że złożoność dzisiejszych systemów informatycznych jest tak znaczna, że już samo sprawdzenie kwalifikacji potencjalnych pracowników może stanowić nie lada problem dla osób spoza tej branży. Żyjemy bowiem w czasach wysokiej specjalizacji, próżno więc szukać ludzi renesansu zdolnych wykonać każde zadanie na równie wysokim poziomie. 

Inne korzyści outsourcingu IT

Outsourcing IT to jednak nie tylko niższe koszty. To także możliwość dynamicznego rozwoju poprzez korzystanie z kompetencji i doświadczenia specjalistów zatrudnianych przez zewnętrzną firmę, to zaś przekłada się na optymalizację pracy i większą jej wydajność, dostęp do najnowszych technologii, niższe ryzyko awarii i spowodowanego nią przestoju, a także poprawę bezpieczeństwa danych – to ostatnie jest szczególnie ważne w czasie narastającego zagrożenia atakami hakerskimi oraz surowymi przepisami RODO. 

Przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu IT zyskują także czas – a nie bez powodu powiadają, że czas to pieniądz. Zamiast bowiem zajmować się samodzielnym dokształcaniem, rekrutacją pracowników, usuwaniem awarii, mogą skupić się na rozwoju głównej działalności, czyli tym, na czym znają się najlepiej.

Outsourcing IT może być  pomocny w erze post-COVID w związku z gwałtownym skokiem popularności pracy zdalnej. Profesjonalna firma outsourcingowa potrafi dostosować się do sposobu pracy obsługiwanej firmy świadcząc swoje usługi na niezmiennie wysokim poziomie, a także wspomóc w wyborze i korzystaniu z rozwiązań dedykowanych dla pracy zdalnej lub hybrydowej w celu maksymalnej poprawy wydajności oraz zachowania dobrego poziomu komunikacji niezależnie od lokalizacji pracownika. 

Podsumowanie

Outsourcing informatyczny to usługa szyta na miarę, dostosowana do specyficznych wymogów przedsiębiorstwa. Pozwala znacząco ograniczyć koszty związane z zatrudnieniem działu informatycznego posiadającego odpowiednie kompetencje, poprawić efektywność i bezpieczeństwo pracy systemów IT, wspomóc w rozwoju i cyfrowej transformacji. Jest to usługa wykorzystywana zarówno przez najmniejsze jak i największe firmy, choć często w różny sposób, to z tym samym skutkiem. 

Dobra firma oferująca outsourcing informatyczny potrafi elastycznie dostosować się do potrzeb swojego klienta i doradzić najlepsze rozwiązania. W ten sposób staje się ona partnerem wnoszącym swój wkład w rozwój przedsiębiorstwa. Outsourcing IT nie jest więc tylko formą pogotowia komputerowego lub wręcz serwisu – to przede wszystkim wysoka odpowiedzialność za poprawne działanie systemów informatycznych, ich rozbudowa i dostosowanie do rozwoju firmy. 

Total
1
Shares

Brak połączenia z internetem