Na czym polega metoda CAWI w badaniach?

Źródło: freepik.com

Metoda CAWI to bardzo popularna technika wykorzystywana podczas przeprowadzania różnorakich badań ankietowych. Jej ogromną zaletą jest przede wszystkim oszczędność kosztów oraz szybkie rezultaty. Na czym dokładnie polega i dlaczego warto z niej korzystać? Podpowiadamy.

Czym jest metoda CAWI?

Metoda CAWI używana w badaniach opiera się na przekazywaniu respondentowi ankiety z pomocą elektronicznych kanałów komunikacyjnych. Może być więc przekazana za pomocą linka przez komunikator lub po prostu wysłana na adres e-mail. Ankietowany może wypełnić ją w dowolnym momencie. Zazwyczaj w wolnej chwili, z zacisza własnego domu. Może także poświęcić dowolną ilość czasu, aby przemyśleć odpowiedzi na poszczególne pytania. Tym samym końcowe wyniki są w wielu przypadkach dużo bardziej wiarygodne, niż w przypadku korzystania z innych metod.

CAWI to skrót od angielskich słów Computer Assisted Web Interview. Można je przetłumaczyć na język polski jako sposób przeprowadzenia wywiadu wspomagany komputerowo. Całość ankiety wypełniana jest online, co jest bardzo wygodne zarówno dla osób tworzących panele badawcze, jak i ankietowanych. Nic więc dziwnego, że metoda CAWI rozwija się bardzo dynamicznie i stosuje się ją w trakcie sondaży biznesowych, jak i wywiadów naukowych. Tym sposobem przeprowadza się także badania poziomu satysfakcji klientów.

Czytaj więcej: Sposoby fazowania płytek PCB

Dlaczego warto stosować metodę CAWI w badaniach?

Metoda CAWI może wykorzystywać dynamiczny kwestionariusz, który automatycznie dopasowuje się do poprzedzających odpowiedzi na konkretne pytania. Tym samym dla ankietowanego mogą wyświetlić się wyłącznie te zapytania, które go dotyczą, na przykład ze względu na jego wiek lub płeć. Co w znaczący sposób wpływa na przejrzystość i spójność nawet bardzo rozbudowanych i długich ankiet. Respondent nie traci więc czasu na zaznaczanie odpowiedzi na pytania, które mogą się wzajemnie wykluczać.

Ogromną zaletą CAWI są także niskie koszty przeprowadzania badań. W tradycyjnych metodach konieczne jest inwestowanie dość często niemałych środków na wydruk papierowych kwestionariuszy, a następnie na ich dystrybucję. Potrzebni są zazwyczaj także pracownicy, którzy przeprowadzają wywiad z wybranymi osobami, co generuje dodatkowe wydatki. Nic więc dziwnego, że firmy chętnie sięgają po tanie metody, które są równie skuteczne i przynoszą wiarygodne rezultaty.

Niebagatelne znaczenie ma także krótki czas badań prowadzonych online. Zazwyczaj wyniki są dostępne w czasie rzeczywistym, a więc już w momencie, w którym poszczególni ankietowani wysyłają wypełnione formularze.

Czytaj więcej: Oferta ITSScience – Analizatory wielkości cząstek marki Beckman Coulter

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Brak połączenia z internetem