Rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie nie jest bardzo trudne, ale wymaga pewnego przygotowania. Rejestracja konta, dodanie produktów i ich wysyłka, a także faktury i podatki – jak to wszystko zorganizować? Spróbujmy zebrać najważniejsze kwestie.
Rejestracja konta w Amazon
Amazon to serwis zdecydowanie atrakcyjny dla wielu przedsiębiorców. Aż 2,5 milion przedsiębiorców sprzedaje dziennie blisko 6 milion produktów. To robi wrażenie, ale wielkość tego serwisu tworzy także pewne ograniczenia. Aby zacząć sprzedaż na Amazonie, nie wystarczy tradycyjna rejestracja przy pomocy adresy e-mail i numeru telefonu. Pozytywnie rejestrację w Amazon przejdziemy, podając wiele szczegółowych danych. Poza adresem e-mail i nazwą naszego konta, podać będzie trzeba także dane firmy i rodzaj prowadzonej działalności, a także numer rachunku bankowego czy karty kredytowej. W początkowych etapach rejestracji określamy także dane sprzedawcy, czyli głównej osoby do kontaktu i rzeczywistego właściciela.
Wybór modelu sprzedażowego
Sprzedaż na Amazonie może być wspierana przez sam serwis poprzez różne modele prowadzenia działalności na tej platformie. Najbardziej ogólny podział zakłada, że przedsiębiorca może sprzedawać swoje produkty bezpośrednio klientom Amazon lub dokonać hurtowej sprzedaży towarów do Amazon – wówczas to serwis zajmuje się całą dystrybucją towarów.
System FBA (https://taxology.co/pl/czym-jest-model-fba-w-sprzedazy-na-amazon/) pozwala na wysyłkę swoich produktów do magazynów Amazon, gdzie są przechowywane i skąd wyruszają w drogę do klienta, jednak nadal pozostają one własnością sprzedawcy. W tym modelu to Amazon zajmuje się całą logistyką sprzedaży produktów.
Model FBM (https://taxology.co/pl/czym-jest-model-fbm-w-sprzedazy-na-amazon/) zakłada sprzedaż produktów przez marketplace, ale sprzedawca posiada swój własny magazyn i zarządza całą obsługą klienta osobiście lub przy udziale innego operatora logistycznego.
Który z tych modeli jest najbardziej opłacalny? To zależy, jednak każdy przedsiębiorca powinien zadać sobie pytanie: czy chce rozwijać swój biznes? Jeśli tak, zdecydowanie warto rozważyć model FBA, który nie tylko odciąża sprzedawcę z obowiązku magazynowania swoich produktów i całej logistyki związanej z obsługą klienta. Sprzedaż na Amazonie w tym modelu to także dostęp do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów premium. Serwis Amazon kładzie duży nacisk na najwyższą jakość swoich usług, dlatego promuje on także przedsiębiorców, którzy powierzają im logistykę sprzedaży.
Automatyczne fakturowanie
Korzyści modelu FBA widać także na poziomie rozliczeń. Te także bywają skomplikowane, gdy dotyczą transakcji pomiędzy różnymi krajami – nawet jeśli są to kraje UE. Poprawnie skonfigurowane konto umożliwia uproszczenie tych rozliczeń do maksimum. Wystarczy podanie numeru VAT oraz podstawowych danych firmy. Wówczas wszystkie faktury wystawiane są zgodnie z przepisami zarówno Unii Europejskiej, jak i kraju odpowiedniego dla prowadzonej transakcji. To kolejna oszczędność. Kupujący i sprzedający ograniczają swoje kontakty, sprzedaż przebiega szybko, a rozliczenia z pewnością będą poprawnie zaksięgowane.
Potrzebujesz pomocy z VAT Compliance? Znajdziesz ją tutaj: https://taxology.co/pl/
Czytaj więcej: czym jest paysafecard online?