Niektóre auta są jak wino – im starsze, tym lepsze, cenniejsze i bardziej pożądane. Tak jest zdecydowanie w przypadku Volkswagena Karmanna-Ghia Typu 14. Poznajmy historię tego fascynującego, jedynego w swoim rodzaju, pojazdu.
Volkswagen Karmanna-Ghia Typu 14 – jak to się zaczęło?
Wielu uważa go za najpiękniejszy samochód w historii, po dziś dzień zachwyca swoim niesamowitym wyglądem, który doceniają kolejne pokolenia kierowców wrażliwych na piękno i łasych na osiągi. A wszystko zaczęło się w połowie lat 50., gdy Volkswagen wprowadził do produkcji całkiem nowy model sportowego coupe – Volkswagen Karmann-Ghia. Co prawda, pod kątem ówczesnych parametrów nie był to typowy samochód sportowy, lecz znacznie różnił się od najpopularniejszego w latach 50. w RFN Garbusa. Było to, co prawda, bardzo udane auto, lecz jego osiągi nie zachwycały. Właściciele Volkswagena powzięli zamiar, by na bazie popularnego Garbusa stworzyć coś szybszego i dynamiczniejszego. W ten sposób zaczęły się losy opisywanego Karmanna-Ghia Typu 14! Dodatkowe informacje znajdziesz pod adresem https://garbus.pl/vw-t14-karmann-ghia.
Produkcja seryjna i zwiększenie osiągów
Pierwszy raz zaprezentowano go w roku 1953 podczas Motor Show w Paryżu. Sportowe nadwozie zaprojektował Luigi Segre z włoskiej firmy Ghia. Samochód od razu wzbudził spore zainteresowanie, co było tylko potwierdzeniem dla Volkswagena, że warto zacząć produkować samochód seryjnie. I tak się stało, lecz nim pojawił się pierwszy Karmann w sprzedaży, minęły dwa lata. W 1955 można już było go kupić. Jego parametry (4,14 m długości, 820 kg masy) i smukłe nadwozie zachwycało. Pod maską miał czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra i moc 34 KM. Mógł się rozpędzić do 120 km/h (osiągając przyspieszenie do setki w czasie 28,8 sekund), więc de facto, mimo sportowego wyglądu, jego osiągi nie powalały. W kolejnych latach jednak auto stawało się coraz mocniejsze – w 1965 silnik miał pojemność 1,3 litra, a w 1970 – 1,6 litra.
19 lat sukcesów!
Ten niemiecko-włoski projekt okazał się z biegiem czasu strzałem w dziesiątkę. Potwierdzeniem jest to, że był produkowany aż przez 19 lat bez żadnych zmian w wyglądzie zewnętrznym! I to mimo tego, że jak na tamte lata jego cena była dość wysoka – w początkowym okresie produkcji wynosiła 2400 USD. Pojawiły się też próby, by wprowadzić do sprzedaży odświeżoną wersję Volkswagena Karmanna-Ghii. W efekcie pojawił się Typ 34, lecz nie spotkał się ze zbyt dużym zainteresowaniem. Sprzedano go w niedużej liczbie egzemplarzy – 42 500 sztuk. Chcesz wiedzieć więcej? Kliknij w link https://garbus.pl/pl/n/15.
Gdzie kupić części do omawianego modelu?
Obecnie Volkswagen Karmann-Ghia 14 to jeden z popularniejszych i cenionych samochodów kolekcjonerskich. W zależności od stanu auta można już go kupić za 60-70 tys. złotych lub zapłacić o wiele więcej – nawet ponad 200 tys. złotych. Tak naprawdę znalezienie wymarzonego modelu nie musi być bardzo trudne. Wystarczy zaznajomić się z ofertą zarówno rodzimych, jak i zagranicznych (zwłaszcza niemieckich) giełd. Może się też okazać, że pojazd, na jaki się zdecydujemy, ma pewne usterki, więc trzeba będzie wymienić niektóre części.
Kupimy je w specjalistycznych sklepach – polecamy zwłaszcza sklep garbus.pl, w którym dostępna jest cała gama części zamiennych do różnych modeli Volkswagena, nawet tych najbardziej wiekowych i najrzadziej spotykanych. Kupisz tu wszystko, czego potrzeba: części do silnika, skrzyni biegów, podwozia, elementy blacharskie, akcesoria zewnętrzne i wyposażenia wnętrz. Dzięki nim Twoje zabytkowe auto będzie wyglądało i sprawowało się jak nowe!
Volkswagen Karmann-Ghia to bez wątpienia jeden z bardziej eleganckich, ponadczasowych samochodów. Po dziś dzień zachwyca jego wyjątkowe wzornictwo. Czas zdecydowanie działa na jego korzyść.