Apple słynie z nietuzinkowej architektury swych sklepów firmowych. W Apple Store w Dubaju znajdują się specjalne okiennice wykonane z włókna węglowego, które zamykają się i otwierają zależnie od temperatury, w Mediolanie gości wita otaczająca schody wejściowe fontanna, a w Szanghaju cała konstrukcja przypomina olbrzymi cylinder zbudowany z zakrzywionych szklanych paneli. Dziś przyjrzymy się jednak temu zdecydowanie najsłynniejszemu, flagowemu, a jednocześnie jednemu z najstarszych – Apple Store na Piątej Alei w Nowym Jorku.
W samym centrum Manhattanu
Apple Store na Piątej Alei znajduje się tuż obok Central Parku, obok sklepów słynnych marek odzieżowych. Jest jednym z najczęściej odwiedzanych sklepów w Stanach Zjednoczonych, co zawdzięcza świetnej lokalizacji i niezwykłemu wyglądowi szklanego sześcianu z podświetlonym nadgryzionym jabłkiem w środku. Jest otwarty codziennie i przez całą dobę. Jego architektura i stylistyka wnętrz stanowi punkt odniesienia dla wszystkich powstałych później Apple Store’ów na całym świecie.
Podobno konstrukcja była pomysłem Steve’a Jobsa, który chciał wybudować flagowy sklep inny niż wszystkie, wyrażające ducha zarządzanej przez siebie firmy. Problem stanowiła jednak lokalizacja – rozważano Manhattan, tam jednak już w latach dwutysięcznych niewiele pozostało miejsca wciąż dostępnego do niskiej zabudowy.
Odpowiedź nadeszła znienacka: do Jobsa zgłosił się Harry Macklowe, nowojorski deweloper, który właśnie zakupił najdroższą wówczas nieruchomość w całym USA – budynek General Motors w opiewającej na 1,4 miliarda dolarów transakcji. Pojawił się jednak pewien problem, który nie tyle dotyczył samego budynku, co znajdującego się u jego podnóża placu – starego, zaniedbanego, zbyt wielkiego na zwykły plac, a zbyt małego by zostać wykorzystanym do budowy kolejnego wieżowca. Miejsce to bardziej odstraszało niż zachęcało do wizyty w budynku, a na dodatek mieszczące się pod nim piwnice nigdy nie zostały w żaden sposób wykorzystane od czasu jak uległy podtopieniu tuż po zakończonej kilkadziesiąt lat wcześniej budowie.
Macklowe zaczął więc szukać jakiegoś rozwiązania, a najbardziej oczywistym była zamiana placu w przestrzeń handlową. Jednocześnie zależało mu, by potencjalny najemca mógł podnieść wizualną atrakcyjność całej okolicy. Pierwszym pretendentem, który przychodził na myśl, było Apple, producent nowoczesnych urządzeń komputerowych, słynące już wówczas ze stylistyki swych sklepów. A tak się składało, że Apple było właśnie w trakcie poszukiwań dogodnej lokalizacji dla swojego flagowego sklepu.
Sześcian ze szkła
Macklowe nie zwlekał długo z decyzją i – zabierając przy tym ze sobą architektów ze studia Bohlin Cywinski Jackson, projektantów innego Apple Store w SoHo w Nowym Jorku – wybrał się do siedziby Apple w Cupertino na umówione wcześniej spotkanie ze Stevem Jobsem. Tam właśnie CEO Apple przedstawił swoją koncepcję szklanego sześcianu, która natychmiast przypadła do gustu Macklowe’owi. Stanowiła ona perfekcyjne zagospodarowanie trudnej lokalizacji, czyniła również użytek ze znajdujących się pod placem podziemi – tam bowiem znajdować się miał właściwy sklep, sześcian zaś stanowić miał jedynie formę nadziemnego “dachu” nad wejściem i jednocześnie formą przyciągnięcia uwagi przechodniów.
Jobs był zaangażowany w każdy etap prac nad nowym sklepem Apple, dobierając wygląd poszczególne elementów, a nawet budując makietę przyszłej konstrukcji przy siedzibie zarządzanej przez siebie firmy. Stali się oni również przyjaciółmi z Macklowe’m, który oferował Jobsowi biuro w budynku General Motors. Ten ostatni odmówił jednak, twierdząc:
Będąc w Nowym Jorku chcę być w SoHo. Chcę być w Chelsea. Chcę, by otaczali mnie młodzi ludzie, tak abym mógł słyszeć, o czym rozmawiają. Chcę mieć nowe pomysły.
Sklep Apple na Piątej Alei został ostatecznie odsłonięty 19 Maja 2016 roku. Był wysokim na 10 metrów szklanym sześcianem z zawieszonym w środku podświetlonym logo Apple i spiralnymi, szklanymi schodami poprowadzonymi dookoła równie szklanego szybu windy. Wykorzystanie szkła miało na celu nie tylko nadać miejscu niezwykły wygląd, ale pełniło również funkcje praktyczne, pozwalając światłu słonecznemu wpadać wprost do położonego pod ziemią sklepu.
Warto w tym miejscu zauważyć, że w dniu otwarcia omawianego sklepu Apple prowadziło sprzedaż detaliczną jedynie od 5 lat. Ani więc Apple, ani właściciel nieruchomości – Macklowe, nie mogli z całą pewnością przewidzieć ilości wizyt i wartości sprzedaży w pierwszym flagowym sklepie firmy. Te okazały się przerastać wszelkie, nawet najśmielsze oczekiwania: w pierwszym roku istnienia sklep przez sklep przewinęło się 18,2 miliona osób, czyli około 50.000 osób dziennie. Tak wysoka popularność przełożyła się oczywiście na przychody: każdego dnia w Apple Store na Piątej Alei klienci wydawali blisko milion dolarów.
Nowy sklep Apple był jednak sukcesem nie tylko dla Apple i Macklowe’a, który pobierał opłatę zależną od wartości sprzedaży sklepu w zamian za najem, ale również dla najbliższego otoczenia tej lokalizacji, którego atrakcyjność radykalnie wzrosła.
Modernizacje
Od czasu budowy w 2006 roku, Apple Store na Piątej Alei został poddany kilku modernizacjom. Pierwsza z nich nadeszła w roku 2011, gdy 90 stosowanych dotychczas szklanych paneli tworzących sześcian zostało zamienionych na 15 większych. Była to jednak niewielka zmiana w porównaniu do tej z 2017 roku, gdy to sklep został na blisko dwa lata zamknięty w celu przeprowadzenia znacznej renowacji. W suficie pojawiły się okienka wpuszczające jeszcze więcej naturalnego światła, które otoczono LED-ami dostosowującymi temperaturę barwową do tej panującej nad ziemią, tak aby zimne światło z zewnątrz nie mieszało się z ciepłym, sztucznym światłem w środku. Szklany szyb windy i otaczające go schody zostały zamienione na chromowane, tak aby podkreślić zieleń roślin znajdujących się w umieszczonych na podłodze doniczkach i na ścianach. Powierzchnia zwiększyła się prawie dwukrotnie, a w części dodatkowego miejsca urządzono specjalne pomieszczenie z HomePodami, czyli inteligentnymi głośnikami Apple.
Nic dziwnego – ilość osób odwiedzających sklep jedynie rośnie z roku na rok od czasu jego wybudowania. Pomimo nawet bardziej imponujących konstrukcji znajdujących się w innych miastach świata, sklep Apple na Piątej Alei w Nowym Jorku wciąż pozostaje tym najsłynniejszym.
Apple Store w Polsce?
Dotychczas nie doczekaliśmy się żadnego Apple Store’a w Polsce. Produkty tej firmy można u nas nabyć jedynie przez Internet lub lokalnie u autoryzowanych sprzedawców, którzy prowadzą swoje sklepy w większych miastach, takich jak Warszawa, Kraków lub Katowice. Jednak według nieoficjalnych informacji Apple już przygotowuje się do budowy pierwszego Apple Store’a w naszym kraju, najprawdopodobniej w Warszawie przy ul. Puławskiej, chcąc wyjść w ten sposób na przeciw rosnącej ilości konsumentów. Czy będzie tak imponujący jak Apple Store? Cóż, być może dowiemy się już niebawem.