Dolina Krzemowa, 2010 rok. Dwóch absolwentów Uniwersytetu Stanforda uruchamia pierwszą maksymalnie funkcjonalną platformę do udostępniania zdjęć. Dwa miesiące później z Instagrama korzysta milion użytkowników, a aplikacja staje się numerem jeden na świecie. Historia Instagrama zaczyna się jednak nieco wcześniej i wiąże się z zamiłowaniem jednego z twórców do doskonałego whisky i burbona. Historia Instagrama.
Czym jest Instagram?
Instagram to prosta w obsłudze aplikacja i serwis społecznościowy, którego głównym przeznaczeniem jest udostępnianie zdjęć oraz śledzenie aktywności innych internautów. Platforma umożliwia obserwowanie zarówno kont znajomych, jak i sławnych osobistości, takich jak celebryci i politycy. Instagram to także potężne narzędzie do prowadzenia biznesu i promocji własnej marki. Wszystkie zastosowania aplikacji opierają się jednak na jej idei przewodniej, czyli dzieleniu się fotografiami z pozostałymi użytkownikami.
Aplikacja pozwala na interakcję z innymi profilami za pośrednictwem polubień, komentarzy i wiadomości prywatnych. Na stronie głównej pojawiają się najnowsze posty obserwowanych przez nas użytkowników oraz treści sponsorowane. Istotną funkcją platformy jest możliwość edycji zdjęć przed publikacją oraz zamieszczanie w ich opisach tzw. hasztagów, które poszerzają zasięgi naszego profilu. Ważnym elementem jest również opcja tworzenia stories, czyli treści, które znikają z konta po 24 godzinach.

Zaczęło się od burbona. Historia Instagrama.
Kevin Systrom urodził się w 1983 roku w Holliston, Massachusetts. Na studia wyjechał do Kalifornii, gdzie kształcił się na Uniwersytecie Stanforda. Studiował zarządzanie nauką i inżynierią, a w wolnym czasie doskonalił umiejętności z zakresu programowania. Okres studiów umożliwił mu wejście do świata wielkich aplikacji; mężczyzna odbył praktykę w firmie Odeo, która później przekształciła się w Twittera. Następnym etapem w życiu Kevina była praca w Google, która nie sprawiała mu jednak wystarczającej satysfakcji. Systrom pragnął stworzyć coś własnego.
Historia Instagrama zaczęła się w chwili utworzenia prototypu aplikacji Burbn. Inspiracją do jej zaprojektowania była miłość Systroma do wybornych whisky i burbonów. Platforma miała umożliwiać użytkownikom udostępnianie lokalizacji oraz publikację planów związanych między innymi z piciem ulubionych trunków. Dzięki niej znajomi mogli organizować spotkania przy szklance dobrego burbona, jednocześnie zdobywając punkty w aplikacji.
Chociaż narzędzia geolokalizacyjne były w tamtym czasie dość popularne, zupełną rewolucją dla ówczesnych internautów okazała się funkcja prostej edycji i udostępniania fotografii. Kevin wpadł na ten pomysł podczas wakacji w Meksyku. Jego partnerka nie chciała publikować swoich zdjęć, ponieważ uważała, że nie wyglądają wystarczająco dobrze. Systrom postanowił rozwiązać problem, opracowując filtr X-Pro II, który do tej pory jest dostępny na Instagramie.
Powstanie Instagrama
Kevin zdecydował się udoskonalić swój projekt, angażując w to Mikea Kriegera, przyjaciela z uniwersytetu. Prototyp aplikacji spotkał się z entuzjazmem inwestorów, którzy przeznaczyli 500 tysięcy dolarów na prace nad przedsięwzięciem. Rozwijany przez programistów Burbn był chwalony przez osoby z branży, jednak zwykli użytkownicy uważali platformę za zbyt skomplikowaną i myląca w obsłudze. Wielość funkcji przytłaczała odbiorców, którzy w praktyce używali jej jedynie do udostępniania fotografii. Systrom i Krieger nie przejmowali się jednak negatywny opiniami, a w zdjęciach zauważyli szansę na sukces.
Mężczyźni rozłożyli Burbn na czynniki pierwsze, pozostawiając jedynie opcje edycji, komentowania i “lubienia” postów. Wspólnie zmienili formę aplikacji, tym samym tworząc innowacyjne narzędzie pozwalające opowiadać o swoim życiu za pomocą obrazu. Skoncentrowali się na zmaksymalizowaniu wydajności aplikacji i jej ogólnym usprawnieniu. Chcieli, aby platforma była minimalistyczna i wymagała od użytkownika jak najmniejszej ilości podejmowanych działań. Zmienili również jej nazwę, łącząc słowa instant camera i telegram. Po testach oprogramowania i ocenie działania przez innych specjalistów,
6 października 2010 roku przedstawili światu Instagrama.
Społeczność
Społeczność Instagrama rosła w błyskawicznym tempie. Twórcom aplikacji zależało na wiernych odbiorcach, którzy wspólnie stworzą przyjazne środowisko miłośników fotografii. Pierwszym pracownikiem zatrudnionym przez Systroma i Kriegera był menadżer społeczności. Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. W ciągu pierwszego tygodnia Instagrama ściągnięto 100 tysięcy razy. Dwa miesiące później był to już milion pobrań. Do tej pory żaden serwis społecznościowy nie odnotował tak wysokiego wzrostu w tak krótkim czasie.
Rosnąca popularność zainspirowała twórców do implementowania nowych rozwiązań, które miały zwiększyć atrakcyjność i użyteczność platformy. Z czasem wprowadzono funkcję wyszukiwania przy użyciu hasztagów, a następnie udostępniono Instagrama dla systemu Android, którego użytkownicy już pierwszego dnia pobrali aplikację ponad milion razy.
Czas okazał się dla Instagrama łaskawy. Według statystyk udostępnionych przez datareportal.com w kwietniu 2022 roku Instagram liczył około 1,5 miliarda użytkowników. Dla wielu z nich kwadratowe zdjęcia i krótkie nagrania stanowią nieodłączny element codzienności, dzięki któremu mogą pozostawać w kontakcie z bliskimi oraz odkrywać nowe miejsca i zainteresowania. Dla innych Instagram to styl życia i źródło dochodu.
Korzystają z niego także małe i duże przedsiębiorstwa, dla których serwis jest potężnym narzędziem marketingowym. Szacuje się, że ponad 25 milionów kont to profile biznesowe.

Nowe funkcje
Sukces Instagrama nie pozwolił pozostawić go samemu sobie. W 2012 roku platforma wzbudziła zainteresowanie Marka Zuckerberga, który kupił ją za miliard dolarów. Od tego czasu na Instagramie regularnie pojawiają się aktualizacje oraz funkcje, dzięki którym serwis zyskuje nowych fanów. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany w historii Instagrama.
- 2013 rok – Instagram wprowadził możliwość udostępniania nagrań video oraz oznaczania innych użytkowników w postach. Aplikacja wzbogaciła się też o funkcję direct, która pozwala na bezpośrednie przesyłanie zdjęć do obserwowanych osób.
- 2014 rok – internauci zyskali nowe możliwości modyfikacji i przeróbki zdjęć. Platforma stała się również przyjazna dla przedsiębiorców, którzy mogli rozpocząć zamieszczanie reklam oraz promocję produktów i usług.
- 2015 rok – serwis doczekał się rewolucyjnej zmiany, która umożliwiła zamieszczanie fotografii w kształcie prostokąta. Pojawiła się też opcja Boomerang przekształcająca serię zdjęć w krótkie nagranie.
- 2016 rok – wtedy została wprowadzona opcja tworzenia relacji, które znikają z platformy po 24 godzinach. Jedną z nowości była również możliwość prowadzenia relacji live. W tym samym czasie zmieniono logo aplikacji oraz dokonano modyfikacji w jej interfejsie.
- 2017 rok – Instagram uruchomił opcję pozwalającą na dodawanie wielu fotografii w jednym poście.
- lata 2018 – 2022 – to czas najważniejszych zmian w historii Instagrama. Pojawiła się możliwość zakupów oraz funkcja wpłacania “datków” na wybrane cele charytatywne. Dodatkowo połączono platformę z Messengerem i wprowadzono Instagram Reels, które pozwalają na tworzenie krótkich filmików z podkładem muzycznym.
Chociaż proponowanych przez zespół Instagrama uaktualnień jest znacznie więcej, nie wszystkie spotykają się z entuzjazmem odbiorców. Niektóre z nich są krytykowane ze względu na ich małą oryginalność – często są to funkcje oferowane już przez inne platformy. Użytkownicy wskazują także, że nieustanne wzbogacanie Instagrama o szeregi nowych uaktualnień kłóci się z ideą minimalistycznej i prostej w obsłudze aplikacji do udostępniania fotografii.