Profil opony to element, który ma ogromne przełożenie na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy. Oto najważniejsze fakty na jego temat, a także pewne standardowe normy dobierania ogumienia, które pomogą Ci w wybraniu odpowiedniej wysokości profilu w trakcie zakupu nowych opon.

Profil opony – co oznacza?

Nie każdy kierowca wie, co to jest profil opony, dlatego zanim przejdziemy do jego funkcji i wagi jego obecności w konstrukcji opony, przejdźmy do zdefiniowania tego parametru. Profil opony to stosunek jej wysokości do szerokości. Mimo że dzięki znajomości szerokości bieżnika można bardzo prosto obliczyć jego rzeczywistą wartość, nie jest on podawany w milimetrach, a w procentach.

Jak liczyć profil opony? Weźmy na przykład modele ogumienia o rozmiarze 185/65 R15. Szeroka oferta tych opon dostępna jest na stronie https://www.sklepopon.com/opony/185/65/r15. Pierwsza wartość to szerokość bieżnika, która w tym wypadku wynosi 185 milimetrów. Natomiast stosunek procentowy wysokości do szerokości (czyli profil opony) to 65%. Stosujemy więc taki zabieg:

185 mm (szerokość bieżnika) x 65% (profil opony) = 120,25 mm

W tym wypadku realna wysokość profilu opony to 12 cm i 0,25 mm. Podawanie danych w tej formie byłoby dosyć nieprzystępne, dlatego producenci opon zdecydowali się na umieszczanie właśnie takiego zapisu. Z drugiej strony, łatwiej jest kierowcy ocenić, czy dane ogumienie sprawdzi się w przypadku jego pojazdu, bazując właśnie na procentowej wartości.

Kiedy mamy do czynienia z bieżnikiem o profilu 30% od razu widać, że jest to ogumienie sportowe. W tej samej sytuacji profil o wysokości 10 centymetrów może być przeznaczony do samochodu sportowego, terenowego i kompaktowego – wszystko zależy od reszty parametrów. Skoro wiemy już, jak obliczyć wysokość profilu opony, przejdźmy do roli tego parametru w działaniu pojazdu.

Dlaczego profil opony jest tak istotny? Przekłada się on na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy. Przyjrzyjmy się w praktyce, jak duże ma on znaczenie dla naszej codzienności.

Opony niskoprofilowe – co je wyróżnia?

Sportowe, wydajne, sprawne i niesamowicie wytrzymałe – to tylko niektóre z określeń, które przypisujemy ogumieniu sportowemu. Jednak słowem klucz w tym wypadku jest wydajność – opony o niskim profilu zostały stworzone z myślą o tym, by wspierać sterowność przy wysokich prędkościach. Ich konstrukcja zaprojektowana jest tak, by stanowiła idealne wsparcie dla szybkiego rozpędzania się i utrzymywania bezpieczeństwa jazdy przy jeździe powyżej 200 km/h. Stąd tak często wśród opon o niskim profilu znajduje się ogumienie o oznaczeniu „VR” i „ZR” – sportowe.

Jeśli chcesz jak najszybciej rozpędzać się do setki, mieć możliwość stabilnego startu i odczuwać wyraźne przełożenie niskiego profilu opony na znakomitą prędkość jazdy – celuj w ogumienie, którego profil wynosi mniej niż 45%. Wadą tego ogumienia jest brak komfortu akustycznego – drgania docierają do kabiny, co sprawia, że jest w niej bardzo głośno oraz są mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Przeważnie są też nieco droższe od opon o wyższym profilu.

Opony wysokoprofilowe

Opony z wysokim profilem wyglądają bardziej standardowo. Tego typu ogumienie przeznaczone jest do aut, które często podróżują w trudnych warunkach – nie chodzi tu od razu o górskie szlaki, ale trasy, na których rzadko kiedy możemy ustawić tempomat na 120 km/h i oglądać widoki zza okna. Opony wysokoprofilowe radzą sobie dobrze z uszkodzeniami, zapewniają znakomity komfort jazdy – zarówno fizyczny, jak i akustyczny. Są także rozwiązaniem pozwalającym na zboczenie z trasy i udanie się w trasę po mniej uczęszczanym szlaku.

Opony o wysokim profilu to jednak ogumienie, które nie oferuje tak doskonałej wydajności. Ich problemem może być także znaczne zużycie paliwa – wiele tu zależy od rozwiązań zastosowanych przez producenta. Opony wysokoprofilowe sprawiają, że responsywność pojazdu nieznacznie spada.

Jaki profil opony wybrać?

Omówienie tych cech powinno nasuwać już pewną odpowiedź. Jest ona dosyć prosta – należy dobierać ogumienie do potrzeb danego kierowcy. Jeśli na co dzień przemieszczasz się autostradami, Twoje auto ma pod maską potężny silnik, a jego konstrukcja jest lekka i pozwala na osiąganie spektakularnych prędkości – skorzystaj z opon niskoprofilowych o profilu poniżej 40%. Jeśli cenisz sobie możliwość jazdy poza standardowymi, nudnymi trasami, mieszkasz na wsi lub często odwiedzasz niezbadane szlaki – profil powyżej 60% będzie strzałem w dziesiątkę. Dzięki niemu będziesz podróżować bardzo wygodnie i bezpiecznie. Z kolei, jeżeli cenisz sobie uniwersalność i chcesz jeździć na własnych zasadach, bez zwracania uwagi na innych – dobierz ogumienie o średnich, najczęściej stosowanych profilach – 50%, 55%, 60%.

Pamiętaj także, że przeważnie istnieją pewne ograniczenia techniczne, które uniemożliwiają zamontowanie określonego ogumienia w pojeździe – w terenówce nie zamontujesz ogumienia sportowego, w aucie sportowym terenowego. Dlatego trzeba uważnie czytać rozmiarówkę opon.

Artykuł powstał we współpracy z sklepopon.com