Wielu fanów motoryzacji mówi, że wraz z Serią 5 E39 oraz Serią 3 E46 marka BMW się „skończyła”. Że nigdy później nie wyprodukowano samochodów, które mogłyby dorównywać wyżej wymienionym tak szeroko reklamowaną frajdą z jazdy, jakością, bezawaryjnością. Że wraz z nadejściem ich następców skończyły się czasy mechaniki, a zaczęły czasy często awaryjnej elektroniki. I o ile trudno zgodzić się z większością tych stwierdzeń, tak bezapelacyjnie można zgodzić się z jednym – modele E39 oraz E46 to najlepsze BMW z lat dziewięćdziesiątych oraz jedne z najlepszych BMW (a może samochodów w ogóle), które kiedykolwiek pojawiły się na rynku. 

Czy jest sens kupowania dwudziestoletniego samochodu?

Jest. Nie ma. To zależy. Przede wszystkim: zakup dwudziestoletniego samochodu to zadanie bardzo, ale to bardzo trudne. Wydawać by się mogło, że rynek obfituje w używane modele Piąteczek Trójeczek, ale większość z nich znajduje się w bardzo złym stanie i będzie wymagać kosztownego serwisu od razu po zakupie. Ceny zadbanych egzemplarzy są natomiast względnie wysokie i rosną z miesiąca na miesiąc. Ale jeśli już uda się nam kupić taki egzemplarz, odwdzięczy się on nie tylko luksusem godnym niegdyś bardzo kosztownego auta, które dziś możemy zdobyć za cenę wielokrotnie niższą, lecz także będzie dobrą inwestycją. I tu pojawia się kolejny problem: BMW E39 czy BMW E46 są dziś relatywnie tanie, ale wciąż są samochodami marki BMW. A marka ta przekłada się na dość wysokie ceny części oraz serwisu, a także wyższe ubezpieczenie OC, w szczególności dla młodszych kierowców. By kiedyś sprzedać nasz samochód z zyskiem lub w ogóle mieć przyjemność z jazdy nim, będziemy musieli w niego inwestować i to nie mało.

Jeśli zamierzasz zakupić któryś z tych modeli, zastanów się: czy stać mnie tylko na samochód, czy także na jego utrzymanie? 

Szczypta historii

Jako pierwsze, bo w 1995 roku, zaprezentowano BMW Serii 5 E39. Jak na ówczesne czasy, auto wyglądało bardzo nowocześnie, łącząc w sobie charakterystyczną dla marki dynamikę z dostojnością klasy wyższej. Zastosowano wiele innowacji technologicznych w szczególności w zakresie budowy zawieszenia. W 1997 roku do sedana dołączyła wersja kombi (nazywana przez BMW Touring), a trzy lata później E39 przeszło pierwszy facelifting. Poprawiono zawodną elektronikę, dodano Angel’s Eyes – okrągłe reflektory soczewkowe, które są dziś symbolem marki BMW, zmieniono kilka elementów wyglądu samochodu m.in. lampy tylne, listwy boczne, kolor szkła kierunkowskazu (biały zamiast pomarańczowego) i jego kształt, lekkie zmiany przedniego zderzaka. Produkcję zakończono w roku 2003, a model E39 został zastąpiony przez kontrowersyjnie wyglądające E60.

BMW M5 E39
BMW M5 E39 po liftingu z charakterystycznymi reflektorami.

W 1998 pojawiła się usportowiona wersja M5. Ten samochód do dziś stanowi motoryzacyjną świętość, która na stałe wpisała się w historię motoryzacji. Silnik V8 o pojemności 4,9 litra i mocy 400 KM sprawiał, że BMW E39 M5 było przez długi czas najszybszym sedanem na świecie. Przyspieszenie do setki zajmowało mu 5,3 sekundy, a po zdjęciu elektronicznej blokady prędkość maksymalna mogła wynieść około 300 kilometrów na godzinę.

bmw e46 coupe
BMW E46 Coupe

Drugi z omawianych samochodów, BMW Serii 3 E46, pojawił się na rynku w 1998 roku. Nowa trójka prezentowała się nowocześnie, łącząc to ze stylem bawarskich samochodów. Było ono następcą modelu E36, na którym opierało swoją konstrukcję. Zapewniało przy tym o wiele wyższy komfort jazdy i jakość wykończenia, większe bezpieczeństwo i nowoczesność. Część posiadaczy poprzedniego modelu narzekało, że nowe E46 nie prowadzi się już tak dobrze – wynikało to z dołożenia około 200 kilogramów masy na pochodzącym z E36 podwoziu. W 1999 roku do sedana dołączyła wersja Coupe oraz Touring, rok później – Cabrio oraz usportowiony model M3. W 2001 roku wersje sedan i Touring przeszły facelifting, który przyniósł zmiany wizualne (m.in. nowy kształt świateł) oraz nowe silniki. Wersje Coupe i Cabrio musiały na lifting poczekać jeszcze jeden rok. Produkcję zakończono w roku 2005, ale na niektórych rynkach trwała ona dłużej – do 2007 roku. Podobnie było z wersją M3. Mówiąc o BMW E46 nie można zapomnieć o modelu Compact – dwudrzwiowej, skróconej odmianie hatchback. Wygląd tej wersji był bardzo, ekhem… specyficzny. Pomimo tej wady, BMW E46 Compact zasłynęło z bardzo dobrego prowadzenia. Następcą modelu E46 było E90, przy czym następcą Compacta – BMW Serii 1 E81.

BMW Serii 5 E39 – luksus lat 90-tych

Piątka to duże, luksusowe auto segmentu E. Tak jest dzisiaj, i tak też było w czasach produkcji E39. W przeciwieństwie jednak do swojej najbliższej konkurencji – Mercedesa Klasy E oraz Audi A6 – BMW zawsze stawiało nie tylko na luksus, lecz także sportowe wrażenia z jazdy. I rzeczywiście – nawet dziś zadbane egzemplarze zachowują się niczym przyklejone do drogi. Dużą rolę gra tu nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie. Całość została wykonana z aluminium. Napęd przenoszony jest oczywiście na tylną oś, model E39 nigdy nie został wyposażony w xDrive lub inną wersję napędu na wszystkie koła. Zapanowanie nad dużą mocą auta ułatwia seryjny układ kontroli trakcji ASC.

bmw e39 wnętrze
Wnętrze BMW E39.

Wnętrze E39 zostało luksusowo wykończone, pomimo upływu lat, w zadbanych egzemplarzach wciąż trudno znaleźć jakiekolwiek niedopasowane, czy trzeszczące elementy. W środku znaleźć mogliśmy telefon, tempomat, wielofunkcyjną kierownicę, nawigację. Elektrycznie sterowane szyby, czy automatyczna klimatyzacja są właściwie standardowym elementem wyposażenia.

Gama silnikowa

Jak przystało na BMW, gama silnikowa E39 jest bardzo rozbudowana. Znajdziemy tu głównie silniki sześciocylindrowe, ale także jednostki V8 oraz czterocylindrowego diesla.

Silniki benzynowe przed liftingiem 

  • 520i – silnik M52 R6 2.0 litra 150 KM 190 Nm
  • 523i – silnik M52 R6 2.5 litra 170 KM 245 Nm
  • 528i – silnik M52 R6 2.8 litra 193 KM 280 Nm
  • 535i – silnik M62 V8 3.5 litra 235 KM 320 Nm
  • 540i – silnik M62 V8 4.4 litra 286 KM 440 Nm
  • M5 – silnik S62 V8 4.9 litra 400 KM 500 Nm

Który z silników benzynowych warto polecić w przedliftingowym BMW E39? Wyłączając zawsze godne polecenia M5 (o ile nas na nie stać…), świetnym wyborem może być wersja 528i. Silnik M52 wykorzystujący żeliwny blok zapewni nie tylko dużą moc i moment obrotowy, ale także wyjątkową niezawodność i trwałość na trudny wieloletniej eksploatacji. Tak naprawdę warte polecenia są właściwie wszystkie sześciocylindrowe silniki M52, być może z wyjątkiem wersji 520i – jej moc może być niedostateczna dla dużego i ciężkiego samochodu, jakim jest E39. Jeśli jednak marzy nam się bulgot V8, w przypadku silnika M62 szczególną uwagę należy zwrócić na mocowanie pompy oleju. Jej odkręcenie może skutecznie uszkodzić jednostkę napędową.

Silniki benzynowe po liftingu 

  • 520i – silnik M54 R6 2.2 litra 170 KM 210 Nm
  • 525i – silnik M54 R6 2.5 litra 192 KM 245 Nm
  • 530i – silnik M54 R6 3.0 litra 231 KM 300 Nm
  • 535i – silnik M62 V8 3.5 litra 244 KM 345 NM
  • 540i – silnik M62 V8 4.4 litra 286 KM 440 NM
  • M5 – silnik S62 V8 4.9 litra 400 KM 500 NM

W przypadku modeli poliftingowych, sytuacja się powtarza. Warte wyboru są właściwie wszystkie wersje silnikowe, a najlepszy kompromis pomiędzy mocą, a spalaniem, zapewnia model 530i. Wszystkie sześciocylindrowe silniki linii M54 cierpią na możliwość spalania oleju – jest to ich cecha charakterystyczna. Silniki V8 nie przeszły modyfikacji (poza podniesieniem mocy w 535i) i tak samo, jak w wersjach przedliftingowych, należy zwracać uwagę na mocowanie pompy oleju.

Silniki Diesla 

  • 520d – silnik M47 R4 2.0 litra pompa wtryskowa 136 KM 280 Nm
  • 525d – silnik M57 R6 2.5 litra common rail 163 KM 350 Nm
  • 525tds – silnik M51 R6 2.5 litra pompa wtryskowa 143 KM 280 Nm
  • 530d – silnik M57 R6 3.0 litra common rail 184 KM 390 Nm
  • 530d po liftingu – silnik M57 R6 3.0 litra common rail 193 KM 410 Nm

Jaki Diesel do BMW E39? Dla oszczędnych kierowców, którzy nie przepadają za dynamiczną jazdą, dobrym wyborem będą wersje 520d oraz 525d. Mocniejszy 530d jest jednym z najbardziej udanych silników Diesla od BMW, zapewniając dosyć niskie spalanie w połączeniu z wysoką dynamiką. Złą opinią cieszy się natomiast 525tds z uwagi na awarie pompy wtryskowej i turbosprężarki. Kolejnym popularnym problemem jest układ chłodzenia – dochodzi tu często do uszkodzenia chłodnicy oraz plastikowej obudowy termostatu. Co więcej, zaleca się regularne sprawdzanie stanu węży doprowadzających płyn chłodniczy, które mogą po prostu pęknąć.

Awarie, problemy, koszty utrzymania – BMW E39

BMW E39, tak samo, jak wszystkie inne BMW Serii 5, nie jest samochodem tanim w utrzymaniu, ani bezawaryjnym. Przede wszystkim, wielowahaczowe zawieszenie jest podatne na uszkodzenia, które mogą pojawić się już po wpadnięciu w większą dziurę lub najechaniu na krawężnik. Jeden wahacz potrafi kosztować w okolicach 500 zł, podobnie drążki reakcyjne. Nawet przy spokojnej jeździe, co 150 tysięcy kilometrów może być wymagany remont zawieszenia i wymiana poduszek tylnej belki – koszt czterech poduszek z ich wymianą to około dwóch tysięcy złotych.




Nawet w bezwypadkowych egzemplarzach może pojawiać się korozja – szczególnie w odmianie Touring. Wersje przedliftingowe cierpią na częste awarie elektroniki, w niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii maglownicy, która daje o sobie znać za pomocą dobrze słyszalnych stuków.

silnik s62 z bmw e39 m5
Silnik S62 z BMW M5.

Układ napędowy BMW E39 zalicza się natomiast do trwałych, w szczególności sześciocylindrowe silniki benzynowe. Trzeba w nich jednak dbać o układ chłodzenia, który jest bardzo podatny na przegrzanie. W szczególności zwracać uwagę trzeba na termostat, którego plastikowa obudowa lubi czasem pęknąć. Również stan chłodnicy należy kontrolować – co kilka lat może ona się rozszczelnić. Łańcuchowy napęd rozrządu jest na szczęście bardzo trwały. W silnikach V8 należy zwracać uwagę na wspomniane już mocowanie pompy oleju. Należy pamiętać, że o ile silniki R6 bardzo dobrze znoszą zasilanie gazem, tak w przypadku V8 pod wpływem wyższej temperatury spalania często dochodzi w nich do uszkodzenia aluminiowej głowicy. Również jakość oleju jest czułym punktem wszystkich silników montowanych w BMW E39.

Unikać należy wersji 525tds trapionej przez poważne i bardzo kosztowne problemy.

BMW E39 – czy warto? Jaki model kupić?

Należy pamiętać, że BMW Serii 5 jest samochodem drogim w utrzymaniu. Nie jest bezawaryjne, ale zakup dobrego egzemplarza pozwoli na wieloletnią jazdę w najwyższym komforcie. Niestety, może to być trudne – większość BMW E39 na rynku to zaniedbane wraki, wyniszczone do granic możliwości.

Kupując używane BMW E39 warto wybrać zadbaną i sprawdzoną wersję z silnikiem 525i lub większym, zwracając uwagę na wymienione wyżej elementy podatne na uszkodzenia. Piątka świetnie prezentuje się w M-Pakiecie, a komfort we wnętrzu zapewnią skórzane siedzenia sportowe. Ze względu na awarie elektroniki oraz względy estetyczne, odradzam zakup modelu sprzed liftingu. Koszt zakupu opisanego modelu to co najmniej 20 tysięcy złotych, do których należy dołożyć jeszcze kilka na pierwszy serwis. Należycie serwisowany i zadbany samochód odwdzięczy się jednak nam komfortem i sportowymi wrażeniami z jazdy, a po kilku latach może będzie udaną inwestycją.

Natomiast kupno taniej i zaniedbanej E39 niemal z całą pewnością spowoduje drenaż portfela z uwagi na rosnącą ilość wymaganych kosztownych napraw.

BMW Serii 3 E46 – dla młodych gniewnych, ale nie tylko

Seria 3 od BMW to najczęściej wyszukiwany model samochodu używanego w Polsce. Lwią część tego stanowi BMW E46 – jeden z najpopularniejszych wyborów wśród młodszych kierowców. Renoma E46 została w znacznej mierze zepsuta właśnie przez nich – duża moc, napęd na tył i sportowe nastawy zawieszenia wręcz zachęcają do agresywnej, czasami wręcz niebezpiecznej jazdy.

BMW E46 sedan
BMW Serii 3 E46 z nadwoziem sedan.

Zaprezentowany w 1998 roku następca legendarnego modelu E36 należał do klasy średniej czyli autosegmentu D, gdzie konkurować miał m.in. z Audi A4, czy C Klasą Mercedesa. BMW E46 zapewniało jednak znacznie bardziej sportowe wrażenia z jazdy. Wyposażenie standardowe nie było szczególnie rozbudowane, składało się na nie sześć poduszek powietrznych, ABS i ASC+T, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek oraz elektrycznie regulowane lusterka i przednie szyby. Na niektórych rynkach, w tym polskim, konieczne było dopłacenie za klimatyzację, boczne poduszki powietrzne i elektryczne siłowniki przednich szyb. Komputer pokładowy, rozbudowany system audio, DSC, czy skórzana tapicerka wymagały sowitej dopłaty na każdym rynku.

W przeciwieństwie do omawianego wcześniej modelu E39, w E46 mogliśmy dostać napęd na wszystkie koła, oznaczany literką „x” np. 320xi. Iks ów może kojarzyć się z xDrive – systemem napędu na wszystkie koła od BMW, ale zastosowany w E46 napęd nie miał z nim wiele wspólnego. Poza napędzaniem wszystkich kół oczywiście. Napęd wykorzystuje przekładnię planetarną kierując 62% siły napędowej na tył, resztę zaś na przód – niezależnie od głębokości poślizgu. Przedni i tylny mechanizm różnicowy pozbawiono blokad, a ich działanie polegające na hamowaniu buksujących kół, symulowane jest poprzez układ DSC.

Silniki

W gąszczu silników występujących w BMW E46 łatwo jest się zgubić. O ile w BMW E39 możliwe było rozdzielenie silników przedliftingowych od poliftingowych, tak w przypadku E46 konieczne okazuje się podanie lat produkcji modeli z danym silnikiem.

Silniki benzynowe 

  • 316i (1998-2001) – silnik M43 R4 1.9 litra 105 KM 165 Nm
  • 316i / 316ti (2001-2005) – silnik N42 R4 1.8 litra 116 KM 175 Nm
  • 318i / 318Ci (1998-2001) – silnik M43 R4 1.9 litra 118 KM 180 Nm
  • 318i / 318Ci/ 318ti (2001-2007) – silnik N42 R4 2.0 litra 143 KM 200 Nm
  • 318Ci (2005-2007) – silnik N46 R4 2.0 litra 150 KM 190 Nm
  • 320i / 320Ci (1998-2000) – silnik M52 R6 2.0 litra 150 KM 190 Nm
  • 320i / 320Ci (2000-2007) – silnik M54 R6 2.2 litra 170 KM 210 Nm
  • 323i / 323Ci (1998-2000) – silnik M52 R6 2.5 litra 170 KM 245 Nm
  • 325i / 325Ci / 325xi / 325ti (2000-2007) – silnik M54 R6 2.5 litra 192 KM 245 Nm
  • 328i / 328Ci (1998-2000) – silnik M52 R6 2.8 litra 193 KM 280 Nm
  • 330i / 330xi / 330Ci (2000-2007) – silnik M54 R6 3.0 litra 231 Km 300 Nm
  • M3 (2000-2007) – silnik S54 R6 3.2 litra 343 KM 365 Nm
  • M3 CSL (2002-2005) – silnik S54 R6 3.2 litra 360 KM 370 Nm
  • M3 GTR (2001-2005) – silnik P60 V8 4.0 litra 450 KM 480 Nm

Który z tych silników warto wybrać? Ze starszych modeli ponownie polecić można wersję 328i z silnikiem M52, który omawiany już był wcześniej przy opisie gamy silnikowej E39. Trwały, mocny i niezawodny. Świetną alternatywą będzie 2.5-litrowy M54 montowany w 325i. Dla amatorów sportowej jazdy, śmiało polecić można 330i, które jest niewiele wolniejsze od modelu M3, a przy tym wielokrotnie tańsze w zakupie i serwisie. Dla bardziej oszczędnych – silniki montowane w modelach 320i, czyli M52 o pojemności 2.0 i M54 o pojemności 2.2.

Czytaj więcej: Dwunastu wspaniałych. Legendarne silniki samochodowe.

Kupując BMW E46 unikałbym natomiast silników benzynowych czterocylindrowych – są mniej trwałe i jakoś tak… nie pasują do sportowego wizerunku trójki. Minimalnie mniejsze spalanie nie jest warte rezygnacji z dźwięku i przyjemności z jazdy generowanej przez typową dla BMW rzędową szóstkę.

Silniki Diesla 

  • 318d / 318td (2002-2003) – silnik M47 R4 2.0 litra 116 KM 265 Nm
  • 318d / 318td (2003-2005) – silnik M47 R4 2.0 litra 116 KM 280 Nm
  • 320d (1998-2001) – silnik M47 R4 2.0 litra 136 KM 280 Nm
  • 320d / 320td / 320cd (2001-2006) – silnik M47 R4 2.0 litra 150 KM 330 Nm
  • 330d / 330xd (1999-2003) – silnik M57 R6 184 KM 390 Nm
  • 330d / 330cd / 330xd (2003-2006) – silnik M57 R6 204 KM 410 Nm

W przypadku silników Diesla w E46 nie powtarza się na szczęście sytuacja znanego z E39 awaryjnego modelu tds. Godnymi polecenia będą wersje 320d o mocy 136 lub 150 KM produkowane przez niemalże cały okres rynkowej obecności trójki. Dla tych, którzy preferują bardziej dynamiczną jazdę, z czystym sercem polecić można wersję 330d – tak samo, jak w przypadku E39. W przypadku dwulitowych diesli o mocy 116 KM oraz 136 KM może jednak pojawić się problem zassania klap sterujących przepływem powietrza w kolektorze dolotowym. Prowadzi to do bardzo poważnego uszkodzenia silnika, więc przed zakupem warto zwrócić uwagę na ich stan.

Awarie, problemy, koszty utrzymania – BMW E46

Szczególnie uważać należy na egzemplarze sprzed liftingu, w których dochodzić może do urwania tylnej mocowań belki. Sprężyny tylnego zawieszenia potrafią pęknąć, tylne tuleje przednich wahaczy nie należą do zbyt trwałych, amortyzatory mogą się rozszczelnić, a w maglownicy pojawiają się luzy. Często spotykaną usterką jest wyjący dyferencjał, w niektórych egzemplarzach dochodzi do zużycia podpory wału napędowego. W wersjach benzynowych – podobnie, jak w modelu E39 – uważać należy na układ chłodzenia, awarie pompy i wycieki płynu chłodniczego. Wersje sprzed liftingu trapione są przez problemy z elektroniką – zacinającym się mechanizmem podnoszenia szyb i szwankującym panelem klimatyzacji ze sterowaniem automatycznym. W wersjach Coupe oraz Cabrio często pojawia się nieszczelność szyb bocznych. Dodatkowo, w przypadku tej ostatniej wersji warto przyjrzeć się, w jakim stanie znajduje się materiałowy dach.

BMW E46 wnętrze
Wnętrze BMW E46.

W przypadku modeli z silnikiem Diesla uważać należy na stan dwumasowego koła zamachowego, a w przypadku egzemplarzy ze skrzynią automatyczną warto poszukać takiego, w jakim zamontowano automat produkcji ZF. Skrzynie wyprodukowane przez General Motors uchodzą za mniej trwałe.

Zapomniane odmiany BMW E46 – M3 CSR

Modele z magiczną literką M mogą wydawać się szczytem marzeń każdego fana BMW. Co jeśli, jednak chcemy czegoś więcej? BMW wyszło naprzeciw prezentując model M3 CSL czyli M3 Coupe Sport Leichtbau, co można przetłumaczyć jako Sportowe Coupe o lekkiej konstrukcji. 

BMW M3 CSL
BMW M3 CSL w pełnej krasie.

Moc silnika została podniesiona do 360 KM, a ze środka wyrzucono wszystko, co nie jest potrzebne na torze – radio, klimatyzację, nawigację, wygłuszenia… Zastosowano lekkie, kubełkowe fotele oraz dach wykonany z karbonu, który pozwolił obniżyć masę i środek ciężkości pojazdu.

M3 CSL został wyprodukowany jedynie w 1400 egzemplarzach, a dziś jest prawdziwym białym krukiem na rynku.

BMW M3 GTR – wyścigówka przerobiona na auto drogowe

BMW M3 GTR to drogowa wersja samochodu, który ścigał się w Le Mans. Powstała właściwie tylko dlatego, że regulamin klasy GT stanowił, by wyścigówka startująca w Le Mans miała swój drogowy (tj. dopuszczony do ruchu) odpowiednik. Nie wspomniano jednak, ile takich samochodów ma być – wykorzystało to BMW produkując całe sześć modeli M3 GTR. Trzy zezłomowano po zakończeniu prac rozwojowych wyścigowej wersji, jedno gdzieś się rozpłynęło, a dwa ostatnie są właściwie nie do kupienia – teoretycznie ich ceny mogą wynosić około 300.000 euro.

bmw m3 gtr
BMW M3 GTR

BMW M3 GTR to nie jest E46 przerobione na auto sportowe, tak, jak zwykłe M3. To wyścigówka przerobiona na E46. Pod maską umieszczono czterolitrowy silnik V8 o pojemności czterech litrów i mocy 450 koni mechanicznych zbudowany specjalnie na potrzeby wyścigów. Masa auta uległa redukcji nawet większej, niż w przypadku modelu CSL i wynosi… 1100 kg.

Można mówić, że E46 to auto dla dresów sebixów. Ale który fan motoryzacji nie chciałby M3 GTR?

BMW E46 – czy warto? Jaki model kupić?

Model E46 to świetny wybór dla kierowcy, który chce doznać sportowych wrażeń z jazdy nie inwestując w to zbyt dużej kwoty. Szczególnie dla kierowcy młodego, który nie założył jeszcze rodziny – najlepszym wyborem będzie wówczas Coupe. Pamiętać jednak należy o tym, że prowadzenie mocnego samochodu z napędem na tył wymaga pewnych umiejętności, a kupno E46 przez osobę niedoświadczoną może być tragiczne w skutkach. Jeśli jednak posiada się już doświadczenie, to czy warto? Zdecydowanie. BMW E46 to jedno z najfajniejszych BMW w historii, które oferuje wspaniałe wrażenia z jazdy.

Czytaj więcej: Mercedes W124 – złotówa, a może już klasyk? Historia modelu, awaryjność, opinie.

Polecana konfiguracja? Coupe z sześciocylindrowym silnikiem, najlepiej po liftingu. Ceny zadbanych egzemplarzy zaczynają się od około 18 tysięcy, na wersje 325i, a w szczególności 330i trzeba będzie jednak przeznaczyć co najmniej kilka tysięcy więcej. Na szczęście koszta serwisowania BMW E46 są niższe, niż w przypadku piątki, większa jest także dostępność części z uwagi na popularność modelu. Bardzo ważne będzie wybranie zadbanego egzemplarza, a o te na rynku trudno – BMW E46 często służy za driftowóz, naprawiany możliwie najniższym kosztem. Ponownie – zakup zajechanego egzemplarza E46 oznaczać będzie bardzo duże koszta.

BMW E39 czy BMW E46? – Które wybrać?

Zakup dowolnego z tych modeli nie będzie należał do łatwych. Samochody będą drogie w eksploatacji, ale wrażenia z jazdy w przeliczeniu na cenę przy zadbanym egzemplarzu, będą w stanie to wszystko wynagrodzić.

bmw e39 czy bmw e46 - zdjęcie tytułowe

Wybierz BMW E39, jeśli często podróżujesz we dwie lub więcej osób, masz dużo bagażu, pokonujesz długie trasy. Wybierz je także, gdy tak jak ja, zwyczajnie lubisz duże sedany z mocnym silnikiem. Wybierz je, jeśli zależy Ci na komforcie i podróżowaniu w luksusowych warunkach, a jednocześnie lubisz czasem przycisnąć gaz. I pamiętaj – jeśli BMW E39 to z M-Pakietem. Dopiero wtedy staje się ono na swój sposób piękne.

Wybierz BMW E46, jeśli jesteś młody, a autem podróżujesz sam lub w towarzystwie co najwyżej jednej osoby. Najlepiej świetnie prezentujące się Coupe. Wybierz je, jeśli mniej niż na komforcie i luksusie, zależy Ci na sportowej jeździe. Wybierz je, jeśli rzadko zapuszczasz się na większe odległości od swojego miejsca zamieszkania. Wybierz je także wtedy, jak obawiasz się, że droższe w utrzymaniu BMW E39 może pochłonąć cały Twój budżet.

Wybierz inny samochód, jeśli wiesz, że koszta serwisowania mogą Cię przerosnąć. Wybierz go także wtedy, gdy ledwo co zdałeś prawo jazdy – naprawdę, lepiej nauczyć się jeździć, a dopiero potem wsiadać za mocną tylnonapędówkę. Dla własnego, i innych, bezpieczeństwa.

I pamiętaj, przyszły kierowco BMW, ten śmieszny wihajster po lewej stronie kierownicy umożliwia włączenie tak zwanego kierunkowskazu. Warto o nim pamiętać.