Tworzenie sklepów internetowych dla seniorów: praktyczne wskazówki, które ułatwią Ci zadanie!

sklepy internetowe dla seniorów

Aż 86% seniorów w Polsce (osób 60+) deklaruje codzienne korzystanie z Internetu. Co ciekawe, w raporcie Fundacji Kobiety E-biznesu [1] na 802 respondentów w podeszłym wieku 718 osób dokonało w sieci zakupów w ciągu ostatnich 6 miesięcy. To oznacza, że seniorzy nie są wykluczeni cyfrowo i warto kierować swoją ofertę właśnie do nich. Podpowiemy dzisiaj, jak dostosować sklep internetowy do ich potrzeb.

Seniorzy robią zakupy przez Internet

Ten sam raport pokazuje, że 65% respondentów powyżej 60 roku życia korzysta z internetowego konta bankowego, 62% odbiera i wysyła e-maile, a 51% robi regularnie zakupy online. Do tego celu seniorzy wykorzystują komputer lub telefon.

Jaką ofertę skierować do osób w dojrzałym wieku? Nie będą to wyłącznie akcesoria medyczne. Seniorzy wśród znanych sobie serwisów wymieniają takie marki, jak Allegro, OLX, Lidl, Empik czy strony z AGD. Najchętniej kupują odzież, dodatki, akcesoria, produkty farmaceutyczne, kosmetyki i perfumy i wiele innych, wydając na zakupy online miesięcznie średnio od 100 do 300 złotych [2]. Te dane potwierdzają znawcy branży:

„Współcześni seniorzy to często osoby zaznajomione już z nowymi technologiami, umiejące sprawnie korzystać z internetu, posiadające smartfona i świadome możliwości, jakie daje e-commerce. Wyniki badania „Seniorzy w świecie cyfrowym”, którego Fundacja Polska Bezgotówkowa jest Partnerem, potwierdzają, że zakupy online i płatności bezgotówkowe dzięki temu, że są wygodne i bezpieczne, nie mają ograniczeń wiekowych!” [3] – opowiada Joanna Erdman, Prezeska Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Co jednak zrobić, aby seniorzy poczuli się w sklepie internetowym swobodnie? Jak ułatwić nawigację, na co zwracać uwagę? Oto kilka wskazówek.

Sklep internetowy dla osób starszych

1. Odpowiednio dobrane fontu

Font powinien być czytelny i odpowiednio duży – może być to 12 punktów lub więcej. Staraj się nie „upychać“ jak najwięcej tekstu w małych polach i co najważniejsze – nie dopuść, aby litery zlewały się z tłem. Kontrastowość będzie na plus! Nie zapominaj o tym, że czytelność i wielkość fontów będzie ułatwieniem nie tylko dla seniorów, ale także dla osób, które na co dzień muszą sporo patrzeć w monitor i wytężać wzrok.

2. Łatwość użytkowania i obsługi

Prosty w obsłudze sklep przyjazny seniorom nie oznacza wcale rezygnacji z atrakcyjnej strony wizualnej. Trzeba jedynie pamiętać, by każdy krok w sklepie został nie tylko odpowiednio oznaczony, ale również opisany (dodaj do koszyka, przejdź do płatności itp.). Aby stworzyć sklep, który będzie posiadał wszelkie udogodnienia, warto skorzystać z systemu e-commerce PrestaShop. Nawet dla Ciebie, jako właściciela serwisu, administracja i obsługa od zaplecza będzie łatwa i intuicyjna. Takie samo wrażenie zyska użytkownik.

3. Proste menu

To bardzo ważny element sklepu internetowego. Menu nie powinno być ukryte, wielokrotnie rozwijane, ale widoczne i podzielone na jak najprostsze kategorie. Postaraj się również, aby poruszanie się po stronie nie przypominało labiryntu. Oznacz wyraźnie możliwość powrotu do strony głównej. Nie pozwól, aby użytkownik się zgubił.

4. Składanie zamówienia

Kluczowa sprawa – senior powinien z dużą łatwością przejść przez proces zakupowy. Jak już wspominaliśmy – przyciski muszą być duże i widoczne, koszyk odpowiednio opisany. Patrząc na cennik PrestaShop można znaleźć informację, że to narzędzie oferuje usługę koszyka zakupowego w stylu  `one page checkout`, dzięki czemu cały proces kupowania przedmiotu zawiera się w jednej stronie, a nie w kilku krokach. Nie trzeba więc się cofać, nic nie „znika“.

5. Płatności

Twój sklep powinien oferować różne modele płatności. Oczywiście bramki internetowe, ale również możliwość opłacenia zamówienia zwykłym przelewem lub wysyłkę paczki za pobraniem. Dzięki temu każda osoba starsza będzie mogła dostosować rodzaj płatności do swoich umiejętności.

6. Wyróżniona oferta, dokładne opisy

Produkty w Twoim sklepie internetowym powinny być zaprezentowane w sposób przejrzysty. Duże, wyraźne zdjęcia i opisy w jednym miejscu. Unikaj zawijanych sekwencji. Jeżeli jest dużo opcji do wyboru (na przykład kolor i rozmiar), niech opcje będą czytelne, a możliwość zaznaczenia czegoś ptaszkiem – odpowiednio wielka.

7. Unikaj wyskakujących okienek

Jeżeli musisz w ten sposób przesłać jakiś komunikat (na przykład informację o plikach cookies), opisz zgody słownie i unikaj nadmiernej kreatywności, jak na przykład hasła“ „Tak, poproszę więcej ciasteczek“. Nie korzystaj natomiast z pop-upów typu „Zapisz się do newslettera“, albo „Poznaj nową kolekcję“. To może być dla osób starszych mylące i wprowadzać zamęt.

8. Wyszukiwarka produktów

Zamieść ją w widocznym miejscu, bo być może będzie to dla seniora jedyna opcja, by dotrzeć do sekcji z produktami. Możesz także zastosować podpowiedzi, na przykład „Tutaj wpisz nazwę poszukiwanej rzeczy“.

9. Zakupy bez rejestracji

Wypełnianie formularzy może być dla osób starszych bardzo uciążliwe, dlatego daj opcję kupowania w sklepie bez rejestracji. Jeżeli jest to niezbędne, niech będzie ona maksymalnie uproszczona, bez konieczności klikania potwierdzenia w skrzynce mailowej i ponownego logowania.

10. Powiadomienia SMS

Dla wielu seniorów powiadomienia na telefon, a nie na e-maila są o wiele skuteczniejszą metodą komunikacji. Dlatego zamień alerty e-mailowe właśnie na wiadomości SMS. Co szczególnie istotne – daj osobom starszym możliwość kontaktu z obsługą sklepu za pomocą rozmowy telefonicznej. Takie wsparcie techniczne będzie nieocenione podczas realizacji bardziej skomplikowanego zamówienia.

11. Przejrzysta wersja mobilna sklepu internetowego oraz aplikacja

Według raportu w raporcie Fundacji Kobiety E-biznesu aż 63% seniorów korzystających z sieci używa aplikacji zakupowych [4]. Oczywiście stworzenie dedykowanej aplikacji to dodatkowy koszt. Jeżeli nie możesz sobie na to pozwolić, cena sklepu internetowego opartego na PrestaShop uwzględnia responsywność strony. Dzięki temu korzystanie z niej na telefonie będzie łatwe i bezproblemowe. Zastosuj tu wszystkie rozwiązania opisane powyżej (jeżeli to możliwe).

Jaki silnik wybrać z myślą o sklepie internetowym dla osób starszych?

Silnik strony internetowej musi obsługiwać wszystkie opisane w tym artykule funkcje i jednocześnie dawać opcję dostosowania strony do potrzeb użytkownika. Takie możliwości daje między innymi PrestaShop. Ten rodzaj silnika internetowego pozwala dodać dużą liczbę szablonów graficznych oraz zadbać o integrację z modułami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania sklep – na przykład usług kurierskich i Poczty Polskiej czy bramek płatności.

PrestaShop pozwoli na postawienie atrakcyjnego wizualnie, przejrzystego i prostego w obsłudze sklepu internetowego, który będzie dla seniorów przyjaznym miejscem.

Sklep internetowy dla seniorów – wsparcie i edukacja

Jeżeli Twoja oferta jest kierowana stricte do osób 60+, ciekawym rozwiązaniem będzie opracowanie specjalnych tutoriali, które zaprezentują, w jaki sposób można zrobić zakupy w sklepie. Wypróbuj opcję nagrań wideo, lub infografik ze zdjęciami.

Reasumując: tworząc sklep z myślą o klientach w podeszłym wieku, testuj łatwość użytkowania serwisu, zadbaj o opisanie wszystkiego w czytelny sposób (zamiast dodawania oznaczeń graficznych), daj opcję różnych płatności i sposobów wysyłki, także opcji za pobraniem. Stwórz przejrzystą ofertę i staraj się zminimalizować liczbę kroków zakupowych. Aby nie popełnić żadnych błędów, nawiąż współpracę z osobami, które specjalizują się w obszarze IT i mają doświadczenie w pracy z takim narzędziem, jak PrestaShop.

[1] [2] [3] [4] Raport Fundacji Kobiety e-biznesu. „Seniorzy w świecie cyfrowym”, marzec 2023.

Artykuł zewnętrzny.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Brak połączenia z internetem