Business Intelligence to określenie dla procesu, w ramach którego gromadzone, analizowane i intepretowane są dane biznesowe, aby proces podejmowania decyzji w ramach danego podmiotu gospodarczego został maksymalnie usprawniony. Jak skutecznie wdrożyć analizę Business Intelligence w swoim biznesie? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.
Co to jest Business Intelligence i dlaczego jest ważna?
Business Intelligence oznacza proces gromadzenia, analizowania i prezentowania danych biznesowych przez przedsiębiorstwa. Głównym powodem stosowania tego rozwiązania jest usprawnienie procesu podejmowania decyzji. Na BI składa się szereg technologii, narzędzi i strategii, które sprawiają, że firma może efektywniej identyfikować trendy rynkowe, preferencje klientów oraz zwiększać swoje przewagi konkurencyjne.
Dzięki BI decyzje podejmowane przez firmę na poziomie strategicznym i operacyjnym są bardziej trafne, ponieważ przedsiębiorstwo ma dostęp do najrzetelniejszych danych. Business Intelligence jest wykorzystywane w różnych sektorach biznesu. Mowa tutaj o finansach, logistyce, produkcji, zarządzaniu zasobami ludzkimi czy marketingu. Jednym z najbardziej znanych dostawców tego oprogramowania jest Hogart Business Intelligence.
Kiedy jest odpowiedni czas na wdrożenie analizy Business Intelligence?
Kiedy wdrożenie analizy Business Intelligence jest doskonałym pomysłem? Jedną z takich sytuacji jest dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. W przypadku, gdy firma bardzo szybko się rozwija, wchodzi na kolejne rynki, istnieje większa liczba danych do analizy, dlatego ich interpretacja na dotychczasowych zasadach może być trudniejsza.
Kolejną sytuacją, w której wdrożenie BI będzie dobrym pomysłem, będzie sytuacja, kiedy analizowanie danych z różnych źródeł jest bardzo czasochłonne i nie przebiega efektywnie. Wdrożenie BI sprawia, iż można tworzyć spójną, centralną bazę danych zawierającą wszystkie potrzebne informacje i dane.
Na implementację BI powinny też postawić firmy działające w mocno konkurencyjnej branży – wówczas łatwiej jest analizować kroki konkurencyjnych podmiotów, analizować trendy oraz identyfikować nowe możliwości w zakresie pozyskiwania nowych klientów.
Wybór odpowiedniego narzędzia BI
Czym powinno wyróżniać się profesjonalne narzędzie BI? Przede wszystkim powinno ono zapewniać możliwość eksplorowania danych z wielu rozproszonych źródeł wraz z opcją badania wszystkich relacji między nimi. Dzięki temu można wtedy w sposób elastyczny prowadzić wszechstronne analizy.
Kolejnym wyróżnikiem odpowiednio narzędzia BI jest wsparcie mobilności – dobrze, gdy analizy są dostępne w czasie rzeczywistym na dowolnym urządzeniu mobilnym, ponieważ jest to ogromne ułatwienie. Oprogramowanie powinno też umożliwiać tworzenie wizualizacji w pełni interaktywnych oraz zapewniać szereg możliwości w zakresie ich personalizacji. Dobry system charakteryzuje się też możliwością skalowania systemu wraz z rozwojem organizacji i zmianą potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące wyboru odpowiedniego narzędzia BI dostępne są na https://businessintelligence.pl/business-intelligence-a-raportowanie-od-czego-uzaleznic-wybor-rozwiazan/.
Planowanie i implementacja systemu BI
Jak wygląda wdrożenie systemu Business Intelligence? Proces ten wymaga kompleksowego podejścia. Przede wszystkim trzeba zidentyfikować źródła danych w organizacji i określić, które są istotne w kontekście analizy i raportowania. Warto zbadać jakość danych i zidentyfikować luki bądź problemy związane z tą kwestią.
Następny element to określenie kluczowych wskaźników efektywności (KPIs). Polega to na identyfikacji kluczowych obszarów działalności, które mają być monitorowane z wykorzystaniem systemu BI. Należy określić konkretne KPIs, które będą mierzone i raportowane, a następnie realizowana będzie ocena wydajności w zakresie osiągania celów biznesowych.
Istotny jest też wybór właściwych narzędzi BI. Należy przeanalizować rozmaite dostępne narzędzia, zwróci uwagę na ich funkcję i możliwości analityczne. Istotnym elementem implementacji systemu BI jest także szkolenie użytkowników. Należy przygotować program szkoleń w celu zapewnienia pracownikom umiejętności i wiedzy niezbędnych do korzystania z tego systemu.
Ważne jest, by monitorować KPIs oraz raportować wyniki w zakresie osiągania wytyczonych celów biznesowych. Warto wprowadzać ulepszenia oraz dostosowywać system BI na podstawie zbieranych danych.
Praktyczne wskazówki dotyczące wdrożenia analizy BI
Aby skutecznie wdrożyć analizę BI, trzeba pamiętać o tym, by wybrać odpowiednie narzędzia, zidentyfikować rodzaje danych wymagające wszechstronnej analizy oraz kompleksowo przeszkolić użytkowników. Wówczas firma z pewnością odniesie wymierne korzyści z implementacji tego systemu.
Artykuł sponsorowany.